Hoe moet ik mij boekhouding doen als zzp’er?
Met het boekhoudprogramma van Ficsus.nl doe je eenvoudig de boekhouding. Dit programma levert waar de Belastingdienst om vraagt.
De Belastingdienst geeft een aantal basisgegevens voor een juiste administratie.
Grootboekadministratie
Een
grootboekadministratie bestaat uit een aantal “verzamelmappen” waarin je de
inkomsten en uitgaven onderbrengt in groepen zoals bijvoorbeeld: geleverde
producten, bankrekeningen, autokosten, telefoonkosten, ontvangen btw, betaalde
btw etc. Al deze onderwerpen krijgen een nummer, een zogenaamd
grootboekrekeningnummer. Het grootboek is eigenlijk de schil om de gehele
boekhouding.
Debiteuren en
crediteurenadministratie
Hierin staan de
facturen van je klanten en je leveranciers gespecificeerd met bedragen,
openstaande posten, btw etc. Deze gegevens zijn afkomstig van je in- en
verkoopadministratie.
Voorraadadministratie
Indien je werkt met
inkoop en verkoop van goederen zal je minstens één keer per jaar moeten
inventariseren en de voorraad en de waarde daarvan vermelden in de boekhouding.
In- en verkoopadministratie
De in- en
verkoopadministratie bestaat uit het inboeken van je verkoopfacturen en
inkoopfacturen op grootboekrekeningen.
Facturen maken
Als je iets levert
of verkoopt zal je een factuur moeten maken die de afnemer aan je betaalt.
De
Belastingdienst stelt een aantal eisen aan een correcte factuur:
- Facturen dienen voorzien te zijn van een datum en een doorlopend nummer
- Op de factuur staat naam en adres van de afnemer, en je eigen bedrijfsnaam, adres en btw-nummer
- Een duidelijke vermelding van het geleverde goed of verrichte dienst
- Prijzen
vermeld je exclusief btw
- De btw bedragen dient je te splitsen naar percentage (0%, 6% of 21%)
- Onkosten boeken
Alle zakelijke kosten die je maakt dien je in de boekhouding te verwerken. Onkosten zijn aftrekbaar van je winst waardoor je minder belasting betaalt en je de btw op inkoop terug kunt vorderen. De uitgaven dienen een zakelijk karakter te hebben, waarbij je dient te handelen volgens “goed koopmansgebruik”. Ook autokosten en reiskosten dien je in de boekhouding te vermelden evenals de afschrijving van de waarde van je inventaris, gereedschap, computer etc.
Btw-aangifte
Uit je administratie zal je een btw-aangifte moeten verzorgen, veelal kan dit
driemaandelijks. Bij ons boekhoudprogramma volstaat dit met “een druk op de
knop”. Hieruit ontstaat een print die je handmatig kunt overbrengen op de
elektronische aangifte op de website van de Belastingdienst.
Het te betalen bedrag aan btw is het verschil tussen de door de ontvangen btw bij de verkoopfacturen en de betaalde btw bij je inkopen en onkosten. Indien dit een klein bedrag is kom je in aanmerking voor de Kleine Ondernemers Regeling (KOR). Verzorg je aangifte en betaling aan de Belastingdienst tijdig. Het wordt niet gewaardeerd als je te laat aangifte doet, dit kan leiden tot een fikse boete.
Winst- en
verliesrekening
Aan het eind van een kalenderjaar dien je een winst- en verliesrekening te
produceren waaruit blijkt welke winst je als zzp’er maakt. Dit is eigenlijk een
verzameling van cijfers over je bedrijf, waarin staat wat je verdient hebt, wat
je eigen vermogen is, welke schulden je hebt aan leveranciers, wat je nog dient
te ontvangen van je klanten etc. Kortom het is net als een schoolrapport waarin
staat hoe goed, of slecht je presteert met je bedrijf. De winst die vermeld
staat in je winst- en verliesrekening is het uitgangspunt voor de te betalen
inkomstenbelasting
Aangifte inkomstenbelasting en betalen
Belasting betalen moeten we allemaal, nooit leuk. Maar als je bedenkt dat je
inkomstenbelasting moet betalen kan je ook bedenken dat iets verdiend hebt.
Eens per jaar (maart - april) moet je een aangifte voor de inkomstenbelasting
doen. Het uitgangspunt is de winst die je in de winst- en verliesrekening hebt
staan. Vanuit dit basisbedrag kan je de belastingvoordelen voor zelfstandigen
toepassen. Zelfstandigenaftrek, MKB-winstvrijstelling, startersaftrek etc.
Tags: balans zzp, btw-aangifte zzp, debiteuren en crediteurenadministratie zzp, facturen maken zzp, grootboekadministratie zzp, in- en verkoopadministratie zzp, inkomstenbelasting zzp, voorraadadministratie zzp, winst- en verliesrekening zzp
verwante artikelen:
- VAR-verklaring
- Wat betekent de btw-aangifte voor een ZZP?
- Wanneer ben je als zzp’er ondernemer?
- Moet je als zzp’er over inkomsten naast je werk in vaste dienst ook btw betalen?
- Wat houdt de kleineondernemersregeling precies in voor zzp’ers?