Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat is e-factureren?

E-factureren is het digitaal versturen van een factuur en deze wordt vervolgens automatisch verwerkt. Dit bestand wordt gemaakt en verwerkt door computers. Zo'n e-factuur ziet er bijna hetzelfde uit als een gewone factuur maar bevat daarnaast ook codes. Hierdoor is het voor computer een leesbaar document geworden.

Je kunt e-factureren niet vergelijken met het vesturen van een factuur in pdf-formaat. Een factuur in pdf is niet geschikt om automatisch te verwerken door computers. Het bevat geen codes en hierdoor zal je toch handmatig de factuur moeten verwerken.

Ook de Rijksoverheid heeft afspraken gemaakt met alle leveranciers om vanaf 1 januari 2017 te gaan werken met e-factureren. Zij willen namelijk het goede voorbeeld geven en elektronisch factureren op de kaart te zetten. 

 

Wat is een creditnota?

Een creditnota ook wel creditfactuur genoemd, is een factuur met daarop een verlaging of kwijtschelding van een factuurbedrag. Het betreft een factuur die gebaseerd is op een eerder verstuurde factuur. Het bedrag op de factuur is doorgaans negatief en geeft de mogelijkheid om de ontstane btw-verplichtingen te compenseren. 

Eisen aan een creditfactuur?

Een creditfactuur kent dezelfde eisen als een normale factuur. Het enige verschil is dat de bedragen op de factuur negatief zijn. Ook een creditfactuur maakt gebruikt van een opeenvolgend factuurnummer. Je nummert de facturen dus gewoon door in je administratie. Je vervangt meestal het woord factuur door het woord creditfactuur. Dit is overigens niet verplicht. 

Een veel gemaakte fout is dat er een creditfactuur wordt gestuurd als een klant niet betaald of dreigt niet te betalen. Je hebt wel btw betaald en die wil je natuurlijk terugvorderen. Het terugvragen van de btw doe je via een andere weg. Je doet dit door een verzoek te sturen naar de Belastingdienst. Meer informatie vind je op de site van de Belastingdienst. 

Wanneer gebruik je een creditfactuur?

Je maakt in de volgende gevallen gebruik van een creditfactuur:

  • Je hebt een fout op de factuur gemaakt
  • Je hebt verkeerde goederen geleverd
  • Een korting wegens vervroegde betaling

 

Wat is fiscale winst?

Fiscale winst is vaak niet hetzelfde als de gewone commerciële winst. De wet Inkomstenbelasting 2001 beschrijft namelijk 2 winstbegrippen, te weten de jaarwinst en de totaalwinst. 

De jaarwinst wordt in de wet bepaald door het goed koopmansgebruik. Dit kan zoveel negatief als positief zijn. Bij een negatief resultaat wordt dit negatieve winst genoemd. De term verlies komt hier dus niet ter sprake. De wetgever geeft aan in hoeverre de winst uitbreidt of beperkt mag worden. Voor een overzicht van de regels verwijs ik je door naar de volgende site.

De totaalwinst is volgens de wet: het bedrag van de gezamenlijke voordelen die, onder welke naam en in welke vorm ook, worden verkregen uit een onderneming. Je kunt dit dus opvatten als de opbrengsten minus de kosten over de looptijd van een onderneming. Het is noodzakelijk om de totaalwinst in parten op te delen, aangezien de winst per jaar wordt belast. Dit noemt wen ook wel fiscale boekjaren. 

 

Wat is brutowinst?

Brutowinst betreft de omzet min de inkoopwaarde van de omzet. Je kunt heel eenvoudig je omzet uitrekenen. Je vermenigvuldigd het aantal verkochte artikelen, ook wel afzet genoemd, met de prijs van de verkochte artikelen. 

De prijs van de verkochte artikelen noemt men ook wel inkoopwaarde. Je berekent deze waarde door al het geld wat je uitgeeft aan inkoop bij elkaar op te tellen. 

Brutowinst = Afzet * Inkoopwaarde 

Voorbeeld brutowinst

Je verkoopt als onderneming 200 schoenen. Deze schoenen heeft een verkoopprijs van €120. De inkooprijs van deze schoenen bedragen €80, Je kunt nu heel eenvoudig je brutowinst berekenen. Je omzet is dus 200 keer €120 = €24.000. De inkoopwaarde van je omzet is 200 keer €80 = €16.000. Je brutowinst bedraagt dan €24.000 minus €16.000 = €8.000.

 

Wat is bruto en netto inkomen voor zzp?

Als zzp'er kom je in aanraking met je bruto en netto inkomen. Voor mensen in loondienst is het makkelijk om je bruto-inkomen te weten. Je kijkt op je loonstrook en je weet het. Maar hoe bereken je als zzp'er nu je brutoloon?

Het gaat hier feitelijk om de winst van de zelfstandige zonder personeel. Dit kan je eenvoudig uitrekenen door van je omzet - zonder btw - de zakelijke kosten af te trekken. Dan praat je over bruto-inkomen. Je brutoloon moet je vervolgens belasten in box 1. 

Je netto-inkomen kan je heel eenvoudig berekenen op een aantal sites. Een aanrader is: ikwordzzper.nl. Je berekent dit op basis van je declarabele uren en je kosten. Bij de berekening wordt rekening gehouden met fiscale voordelen, zoals: zelfstandigenaftrek, startersaftrek, oudedagsreserve (FOR) en MKB-winstvrijstelling

Let op!!! 

De berekening gaat ervan uit dat je kwalificeert als ondernemer. 

 

Inkomsten naast je werk

Over inkomsten naast je werk in vaste dienst moet je meestal ook btw betalen. Bijvoorbeeld als je als stukadoor naast je vaste baan regelmatig stucwerk doet. Deze werkzaamheden worden nevenwerkzaamheden genoemd. De Belastingdienst zegt dat je btw moet betalen als je de nevenwerkzaamheden regelmatig uitvoert. Doe je dat incidenteel, dan hoef je daarover geen btw te betalen.

De Belastingdienst geeft hierbij drie voorbeelden:
1. Verband houden met je huidige onderneming.
- Bijvoorbeeld als je fietsenmaker bent en je werkt ook zelfstandig voor een wielerploeg

2. In verband met een aparte onderneming.
- Bijvoorbeeld als je stratenmaker bent, maar je werkt ook regelmatig zelfstandig als lasser op een werf

3. Incidenteel werk dat buiten de onderneming valt.
- Een architect is deskundig lid van een welstandcommissie. Hij is niet alleen lid van de commissie omdat hij architect is, maar vooral vanwege bepaalde persoonlijke kwaliteiten. Er is daarom geen onlosmakelijk verband met zijn werkzaamheden als architect. Ook vormen de werkzaamheden geen aparte onderneming voor hem, omdat hij alleen af te toe werkt voor de welstandcommissie. Over deze werkzaamheden hoeft hij dus geen btw te betalen

 

 

 

 

Wat is een factuurnummer?

Een factuurnummer is het nummer dat je op de factuur zet. Dit nummer moet opvolgend en uniek zijn. Dit nummer kan je zien als een referentie voor je klanten en voor je eigen administratie.

Door het gebruik van eenduidige factuurnummering voorkom je daarnaast onnodige problemen tijdens een eventuele controle van de Belastingdienst. Het factuurnummer kan je doorgaans rechtsboven op je factuur vinden.

Bij facturen die per e-mail verstuurd worden, kan je het factuurnummer vaak ook in de titel van de e-mail vinden. Het vermelden van een factuurnummer op de factuur is verplicht.