Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat zijn kosten voor zakelijk eten?

De kosten voor zakelijk eten zijn kosten die als ondernemer gemaakt worden voor zakelijke diners / lunches etc. 

Vaak vragen mensen onterecht de volledige btw terug op zakelijk eten. Je kan 'iets' als zakelijk typeren als het gaat om belangen van je onderneming. Dit zijn dus kosten die rechtstreeks betrekking hebben op je onderneming en die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van je bedrijf. 

Normaliter mag je de btw over zakelijke lunch terugvorderen. Er zijn twee situaties: 1. je haalt de lunch op kantoor, dan mag je de btw terugvorderen van de belastingdienst. 2. Lunch je in een horecagelegenheid of laat je een cateraar de lunch verzorgen in een daarvoor bestemde ruimte dan mag je btw niet terugvorderen van de Belastingdienst. 

Mag je kosten voor zakelijk eten dan wel afboeken van je winst? Hiervoor zijn er twee mogelijkheden: 

  1. Tot een bedrag van €4.500,- mag je kosten voor lunches niet aftrekken. Boven dit bedrag mag je voor de volledige 100% aftrekken van je winst. 
  2. Je kan ook voor een gedeeltelijke aftrek kiezen. Je mag dan 80% opvoeren als kosten. De overige 20% is voor je eigen rekening

Ieder jaar mag je zelf bepalen welke methoden je kiest. 

 

Wat zijn kosten voor genotsmiddelen?

Kosten voor genotsmiddelen zijn kosten die als ondernemer gemaakt worden voor genotsmiddelen zoals sigaretten. 

Wat zijn drankkosten?

Drankkosten zijn kosten die als ondernemer gemaakt worden voor alcoholhoudende drank.


De btw hierover kan niet afgetrokken worden van de belasting als het eten en drinken wordt genuttigd in een horecagelegenheid of als een cateraar het eten en drinken verzorgt in een ruimte die speciaal daarvoor is ingericht.

Voor relatiegeschenken kan dit anders zijn. Kijk op de site van de Belastingdienst voor meer informatie.

 

Wat zijn kosten?

Kosten zijn in de boekhouding en de jaarrekening alle posten die aan de debetzijde (passiva) van het resultaat geboekt worden. De kosten die in een bedrijf gemaakt worden, kunnen op verschillende wijzen worden geclassificeerd:

  • Een indeling naar kostensoorten en/of kostenplaatsen
  • Een indeling in constante kosten en variabele kosten
  • Een indeling in directe kosten en indirecte kosten

Wat zijn directe kosten?

Directe kosten zijn kosten die vrij gemakkelijk (direct) zijn toe te wijzen aan een product, dienst of project. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld materiaal, grondstoffen en uren van direct personeel. De overige kosten vallen onder de indirecte kosten.

Wat zijn indirecte kosten?

Indirecte kosten zijn alle kosten die niet onder de directe kosten vallen. Directe kosten zijn kosten die vrij gemakkelijk (direct) zijn toe te wijzen aan een product, dienst of project. Dit zijn kosten voor bijvoorbeeld materiaal, grondstoffen en uren van direct personeel. Indirecte kosten worden ook wel vaker overhead kosten genoemd.

Wat zijn overhead kosten?

Overhead kosten, ook wel vaste lasten genoemd, zijn kosten die een organisatie aan de eigen organisatie besteedt. Hierbij kan je denken aan managementfees, kosten van administratie, ICT, accountantskosten en energiekosten. Sommigen geven indirecte kosten als synoniem voor overhead kosten maar een vaste definitie van overhead kosten is er niet.

 

Wat zijn kantoorkosten?

Kantoorkosten zijn in de boekhoudwereld een onderdeel van de administratiekosten. Bij kantoorkosten kan worden gedacht aan kosten voor onderhoud en aanschaf van inventaris en andere kantoorbenodigdheden, abonnementen, contributies, telefoonkosten en portokosten. 

Een veel gehoorde vraag is of je kantoorkosten in rekening mag brengen als je kantoor aan huis hebt? Tot 2005 mocht je een groot gedeelte van je woonlasten aftrekken van je omzet. Na 2005 is deze regeling flink ingeperkt. 

Nu kun je bijna geen kantoorkosten meer opvoeren als je kantoor aan huis hebt. 

 

Wat zijn kamer van koophandel kosten?

Kamer van Koophandel kosten zijn kosten die gemaakt zijn om de onderneming in te schrijven of te wijzigen bij de Kamer van Koophandel.

Ook kunnen dit kosten zijn voor het aanvragen van uittreksels van jaarverslagen of andere informatie. De jaarlijkse bijdrage KvK voor ondernemers is in 2013 afgeschaft.

Voor het inschrijven van en nieuwe onderneming in het handelsregister betaal je eenmalig een inschrijfvergoeding van €50,-. Let op: betaling is alleen mogelijk met een pinpas. Het aanvragen van een uittreksel van een bedrijf kost €15,-

Wat zijn juridische kosten?

Juridische kosten zijn alle kosten die verband houden met juridische producten en diensten. 

Denk hierbij bijvoorbeeld aan notariskosten, accountantskosten en advocaatkosten bij een rechtszaak.

Juridische kosten zijn voor een ondernemer zakelijke kosten en kunnen (vrijwel altijd) worden afgetrokken van je opbrengsten bij de inkomstenbelasting.