Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat zijn onkosten?

Onkosten betekent net iets anders dan kosten. Je gebruikt dit wanneer het betrekking heeft op extra, vaak onvoorziene kosten. Deze onkosten zijn vaak ook onplezierige verrassingen. 


Kosten is de prijs die je betaalt voor een product of dienst bij aankoop. Het bedrag dat je vervolgens kwijt bent voor het 'normale' gebruik valt ook onder kosten. 

Aan de hand van twee voorbeelden wil ik het onderscheid nog duidelijker maken:

  1. Je koopt een bedrijfsauto. De aanschafprijs en het brandstofgebruik vallen onder de normale kosten. Onder de onkosten valt bijvoorbeeld de reparatiekosten.
  2. Je volgt een opleiding. Je werkgever betaalt de kosten, lees de cursusprijs. Je maakt daarnaast ook reiskosten en verblijfkosten. Deze kosten vallen onder de onkosten.

 

Wat is het verschil tussen uitgaven en kosten?

Het verschil tussen uitgaven en kosten is vaak lastig te maken. Ze worden in het dagelijks spraakgebruik vaak door elkaar gebruikt. Je kunt kosten het best omschrijven als uitgaven of betalingen die minder waard worden. 

Aan de hand van een voorbeeld zal ik je proberen dit duidelijk te maken. Stel je koopt een nieuwe bestelbus voor je onderneming. De aanschaf van deze bus bedraagt €6.000. Over 5 jaar verwacht je dat die bus nog €1.000 waard is. De waardedaling van de bus is dus €1.000 per jaar. 

Deze waardedaling van de bus wordt ook wel afschrijving genoemd. in het eerste jaar hebt je dus een uitgaven gedaan van €6.000. De waardedaling van de bus kan je zien als kosten en bedragen €1000 per jaar. 

In de jaren die volgen heb je geen uitgaven meer voor de bestelbus. Je hebt dan wel te maken met andere kosten. Je kunt denken aan:

  • Verzekeringen
  • Brandstof
  • Onderhoud
  • Wegenbelasting

Je ziet dus aan de hand van dit voorbeeld dat kosten niet hetzelfde zijn als uitgaven. 

Leuk praktijkvoorbeeld: stel je loopt in een autozaak. Je vraagt aan de verkoper: wat kost die auto? Dan zal de verkoper aan de hand van bovenstaand voorbeeld eigenlijk een ander antwoordt moeten geven dan dat je daadwerkelijk bedoeld. 

Je wilt namelijk weten hoeveel je moet betalen en niet wat de auto daadwerkelijk kost. 

 

Wat zijn aanloopkosten?

Aanloopkosten zijn kosten die je maakt terwijl je nog niet officieel zzp’er bent mag je aftrekken van de winst in het startjaar van je zzp’ende onderneming.


Dit noemt de Belastingdienst ook “aanloopkosten”. Uiteraard moeten deze kosten wel zakelijk zijn.

Denk hierbij aan marketingkosten, bijvoorbeeld voor het verkennen van de markt, of het inwinnen van advies.

 

Wat zijn werkkleding kosten?

De kosten voor werkkleding zijn alle kosten die zakelijk voor werkkleding zijn gemaakt.

De meeste kosten voor werkkleding zijn niet aftrekbaar van de belasting omdat deze ook buiten het werk gedragen mogen worden.

Kleding die wel aftrekbaar is:

  • Fietskleding is aftrekbaar als je zelfstandige bent en voor je beroep gebruikt maakt van de fiets.
  • Kleiding voor je bedrijf: dit is aftrekbaar wanneer het specifieke kleding is gericht op de uitoefening van je vak. Dit zijn bijvoorbeeld overalls voor iemand die constructiewerk doet of witte kleding voor een verpleegkundige.
  • De kosten van kleding en verzorging voor artiesten en presentatoren zijn aftrekbaar voor zover ze verband houden met het beroep. Kleding die ook los van de uitoefening van het beroep gedragen kan worden, is niet aftrekbaar.

Als je kleding hebt aangeschaft die je gedeeltelijk privé en gedeeltelijk beroepsmatig gebruikt, dan moet je een splitsing aanbrengen tussen het aandeel bedrijfskosten en het privé-aandeel in de uitgaven.

 

Wat zijn benzinekosten?

Benzinekosten zijn de kosten die je als ondernemer maakt voor zakelijke kilometers. De btw van benzine mag je aftrekken bij de btw-belasting.

Btw terugvragen op brandstof is nog niet heel eenvoudig. Het is namelijk geen 'normale' aankoop. Je hebt namelijk niet de beschikking over een naam of adres van de afnemer, en dit is een vereiste van de belastingdienst. 

 

Een manier om toch btw op benzine terug te krijgen is gebruik te maken van een tankpas of een pinpas / creditcard op naam van het bedrijf. Contante betalingen en betalingen met de privé-pinpas mogen niet meegenomen worden.

Het eenvoudigste om te gebruiken is natuurlijk een zakelijke tankpas. Aan het eind van de maand krijg je één factuur voor alle tankbeurten. Op die manier hoef je niet alle afzonderlijke tankbeurten te administreren

 

Wat zijn kosten voor verzekering?

Kosten voor verzekering zijn alle kosten die betrekking hebben op zakelijke verzekeringen zoals de aansprakelijkheidsverzekering en inboedelverzekering.

Dit zijn zakelijke kosten die kunnen worden afgetrokken van de opbrengsten van het bedrijf.

 

Wat zijn kosten verhuizing onderneming?

De kosten voor verhuizing van de onderneming zijn de zakelijke kosten voor verhuizing en voor (dubbele) huisvesting buiten de woonplaats. Deze kosten zijn voor ondernemers beperkt aftrekbaar.


Bij verhuizing om zakelijke redenen, kunnen de kosten voor het overbrengen van de inboedel afgetrokken worden. Daarnaast mag je een vast bedrag aftrekken. In 2016 en 2017 is dat bedrag € 7.750.

Als je om zakelijke redenen kosten moet maken voor huisvesting buiten je woonplaats, dan zijn deze kosten gedurende 2 jaar aftrekbaar.