Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wanneer moet je als ondernemer aangifte doen?

In de meeste gevallen start de plicht tot doen van aangifte als je start met je onderneming. Een van de zaken die je moet regelen is het inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK geeft de inschrijving vervolgens door aan de Belastingdienst. 

Op die manier kan de Belastingdienst beoordelen met welke belastingen je te maken krijgt. Dit zijn vaak de volgende belastingen:

  • De inkomstenbelasting;
  • De btw (omzetbelasting) en
  • eventueel loonheffingen (als je personeel in dienst hebt).

Je ontvangt automatisch een bericht van de Belastingdienst. Je hoeft je hiervoor dus niet apart aan te melden bij de Belastingdienst. 

Let op: als het niet mogelijk is je in te schrijven bij de KvK, dan moet je de onderneming zelf aanmelden bij de Belastingdienst. 

 

Belasting in een verkeerd tijdvak?

Belasting in een verkeerd tijdvak ingediend, dan kun je niet nog wijzigen of aanvullen met het formulier 'Suppletie omzetbelasting'. Dit formulier kun je vinden op de beveiligde site van de belastingdienst. 

Wanneer is het verplicht om je gewijzigde btw-aangifte te melden aan de Belastingdienst? De Belastingdienst geeft hiervoor 2 situatie. Allereerst moet het een aangifte betreffen over een bepaald tijdvak. In het suppletieformulier vermeldt je het tijdvak van de gecorrigeerde gegevens. 

Ten tweede kan het een correctie betreffen van een heel kalender- of boekjaar. Dit komt vaak naar voren aan het eind van het boekjaar. Bijvoorbeeld bij het opmaken van de jaarrekening. 

Let op: moet je een verrekening doen van minder dan €1.000 of minder, dan mag je dit verrekenen op de eerst volgende aangifte. 

 

Wat is een ob-nummer?

Een ob-nummer ook wel omzetbelastingnummer gebruikt de Belastingdienst ook op sommige formulieren. Wat is nu precies het verschil met een btw-nummer? 

In doorsnee is het eigenlijk hetzelfde als je btw-nummer, maar dan zonder landencode. Als je een eenmanszaak hebt dan bestaat je omzetbelastingnummer uit een sofinummer. 

Heb je voor een andere rechtsvorm gekozen dan bestaat de ob-nummer uit een RSIN. Deze afkorting staat voor Rechtspersonen, Samenwerkingsverbanden IdentificatieNummer. Dit wordt ook wel het fiscaal nummer genoemd. Je kan dit nummer zien als het sofinummer van je bedrijf. 

Dit fiscaal nummer bestaat uit een getal tussen de 7 en 9 cijfers. Heb je een omzetbelastingnummer dan komt daarachter een code te staan. Deze code varieert van B01 tot B99. Een voorbeeld van een omzetbelastingnummer is 63039004309B01. 

 

Hoe corrigeer in een btw-aangifte?

Een btw-aangifte corrigeren kun je op 2 manieren doen. Je kunt allereerst kleine btw-correcties bij de eerst volgende btw-aangifte herstellen. De Belastingdienst verrekent deze bedragen. 

Deze regeling is in het leven geroepen om de administratie lasten voor ondernemers in te perken. Je kunt alleen maar verrekenen indien het gaat om een bedrag lager dan €1.000.

Gaat het om een bedrag hoger dan €1.000 dan mag je het niet meer corrigeren in de volgende btw-aangifte. Je zult dan een suppletieaangifte moeten doen. Door gebruik te maken van een suppletieaangifte wijzigt je de eerste gedane btw-aangifte. 

De Belastingdienst zal je vervolgens een naheffing sturen. Betaal deze op tijd.  

 

De betaaldatum of factuurdatum aanhouden? (2)

De betaaldatum of factuurdatum gebruiken? Voor de btw-aangifte moet je altijd van de factuurdatum uitgaan. Je verzorgt je boekhouding dan volgens het factuurstelsel.

Je moet dan alle facturen binnen een maand, kwartaal of jaar meenemen in je btw-aangifte. Je gaat dan uit van de datum op de factuur en niet de datum van de daadwerkelijke betaling of uitgaven. 

In uitzonderlijke gevallen mag je -niet bij de btw-aangifte- je boekhouding inrichten volgens het kasstelsel.

 

De betaaldatum of factuurdatum aanhouden?

De betaaldatum of factuurdatum gebruiken? Voor de btw-aangifte moet je altijd van de factuurdatum uitgaan. Je verzorgt je boekhouding dan volgens het factuurstelsel.

Betaaldatum of factuurdatum aanhouden


Je moet dan alle facturen binnen een maand, kwartaal of jaar meenemen in je btw-aangifte. Je gaat dan uit van de datum op de factuur en niet de datum van de daadwerkelijke betaling of uitgaven. 

In uitzonderlijke gevallen mag je -niet bij de btw-aangifte- je boekhouding inrichten volgens het kasstelsel.

Betaaldatum-of-factuurdatum-aanhouden

Mag je eten en drinken in horecagelegenheid in aftrek brengen?

Van eten en drinken mag je de btw in horecagelegenheden niet in aftrek brengen. De belastingdienst geeft hieronder de volgende regels:

  • De uitgaven voor eten en drinken worden daadwerkelijk in een horecagelegenheid gedaan
  • Een cateraar verzorgt het eten en drinken in een daarvoor speciaal ingerichte ruimte (bijvoorbeeld een afgehuurde ruimte of een partytent) 

Eten en drinken voor het personeel

Biedt je eten en drinken gratis dan wel tegen een lage vergoeding aan voor je personeel, dan mag je de kosten en inkoop hiervan beperkt aftrekken. De btw mag je over het gehele jaar in aftrek brengen. Dit is ook van toepassing op de aanschaf van kantine-inventaris en andere gemaakte kosten. 

De belastingdienst stelt dat deze regeling geldt voor al het eten en drinken. Het maakt daarbij niet uit in welke opstelling - bijvoorbeeld het wel of niet gebruiken van een kantine - je het eten geeft. 

Let op: je mag in sommige gevallen de btw niet volledig in rekening brengen. Dit is het geval indien je het eten en drinken aanbiedt tegen een prijs dat lager is dan de kostprijs. Op die manier bevoordeel je de werknemer. 

Als de beoordeling voor een werknemer hoger is dan €227, dan mag je btw niet volledig aftrekken. De belastingdienst geeft op haar site de volgende rekenmethode.