Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Hoe kan ik uitstel van belastingaangifte aanvragen?

Als je een belastingaangifte niet op tijd kan indienen dan kan je uitstel aanvragen bij de Belastingdienst. Dit moet wel gebeuren voor de uiterste aangiftedatum, anders krijg je een boete.

Voor de aangifte inkomstenbelasting en aangifte vennootschapsbelasting kan je uitstel aanvragen. Dit doe je via Mijn Belastingdienst.

Als je de aangifte door een belastingconsulent laat doen, neem dan contact met hem of haar op. De belastingconsulent kan namens jou gebruik maken van de Uitstelregeling belastingconsulenten. Zelf hoef je dan geen uitstel aan te vragen.

Krijg ik een boete voor een te late btw-aangifte?

Je moet op tijd de btw-aangifte doen. Voor het op tijd doen van aangifte geldt een coulancetermijn van 7 kalenderdagen na de uiterste aangiftedatum.

Als de aangifte binnen deze termijn binnen is, dan volgt er geen boete. Als de aangifte later of helemaal niet binnenkomt bij de Belastingdienst, dan volgt er een boete van €65,-. 

 

Wat is startersaftrek?

De startersaftrek is een belastingvoordeel voor startende ondernemers. Om verschillende belastingvoordelen voor ondernemers mee te kunnen nemen in je belastingaangifte, is het belangrijk te weten hoeveel tijd je hebt besteed aan je onderneming.

Je moet minimaal 1.225 uur per jaar en minimaal 50% van je gewerkte tijd besteden aan je onderneming. Als je een beginnende onderneming hebt (jonger dan vijf jaar) dan geldt deze 50% regel niet. Met een urenregister kan je aantonen wanneer je aan het werk was.

De startersaftrek is gekoppeld aan de zelfstandigenaftrek:

Zelfstandigenaftrek: Elke zelfstandig ondernemer mag een vast bedrag van 7.280 euro van de winst aftrekken. Hierover betaal je geen belasting.

Startersaftrek: Deze regeling verhoogt de zelfstandigenaftrek met 2.123 euro. Je kunt hiervan gebruikmaken als je in de afgelopen vijf jaar minimaal één jaar geen ondernemer was en minder dan twee keer gebruik hebt gemaakt van de zelfstandigenaftrek.

 

Wat is een nihilaangifte?

Een nihilaangifte is een belastingaangifte die je doet wanneer je in een bepaald aangiftetijdvak geen loon en loonheffingen hoeft aan te geven, maar toch op tijd je aangifte moet doen.

Een nihilaangifte kan je doen als je in het aangiftetijdvak geen werknemers in dienst had en geen werknemersgegevens invult. Je vult dan 0 in bij het collectieve deel van de aangifte.

Als je een btw-aangifte doet, is het belangrijk dat je zeker weet dat je geen btw hoeft af te dragen. Sinds 1 januari 2014 is er een nieuwe wetgeving omtrent de btw-aangifte. Als je opzettelijk een te betalen btw-bedrag niet , of te laat, aangeeft bij de Belastingdienst dan word je gestraft met een geldboete of zelfs een gevangenisstraf.

Dit geldt niet voor aangiften die in een teruggaaf resulteren of voor echte nihilaangiften. 

 

Wat is inkomstenbelasting?

De inkomstenbelasting is in Nederland een vorm van directe belasting die betaald wordt over het inkomen van een natuurlijke persoon. Mensen die in loondienst zijn, betalen loonbelasting. De werkgever staat de loonbelasting dan weer af aan de Belastingdienst.

Zelfstandigen, zoals eenmanszaken, zzp'ers en maatschappen kunnen geen loonbelasting afdragen omdat ze niet in loondienst zijn. In plaats daarvan betalen zij inkomstenbelasting. In de meeste gevallen draag je als zelfstandige de inkomstenbelasting één keer per jaar af en doe je dit achteraf.

In Nederland is de inkomstenbelasting verdeeld in drie groepen (boxen). Elke box gaat over een deel van het mogelijke inkomen en per box zijn er verschillende belastingtarieven.

Hoe bereken ik de inkomstenbelasting?

De inkomstenbelasting bereken je door de winst uit je onderneming te nemen en hier de verschillende aftrekposten voor ondernemers / zzp'ers vanaf te trekken. Als je dit hebt gedaan, dan heb je het belastbaar inkomen uit werk en woning berekend.

De volgende stap is om de te betalen loonbelasting over box 1 te berekenen. Dit doe je door naar je belastingschijf te kijken. De hoogte van je inkomen bepaalt hoeveel procent loonbelasting je betaalt.

Dit percentage moet je als belasting betalen. Hier kan je dan weer de verschillende aftrekposten zoals arbeidskorting en heffingskorting vanaf trekken. Het getal onder de streep bepaalt of en hoeveel inkomstenbelasting je nog moet betalen. 

Wil je gemakkelijk zelf berekenen hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen? Via deze link van ikwordzzper.nl kom je bij hun makkelijke tool om dit bedrag uit te rekenen.

Voor veel zzp'ers is het berekenen van de inkomstenbelasting een lastige en vervelende klus. Daarom zijn er tegenwoordig veel goede boekhoudprogramma's en accountants die dit klusje voor je kunnen klaren. Zodat je zeker weet dat alles klopt en jij je alleen maar druk hoeft te maken over het runnen van je bedrijf.

Hoeveel procent inkomstenbelasting betaal ik als zzp'er?

Zelfstandigen, zoals eenmanszaken, zzp'ers en maatschappen kunnen geen loonbelasting afdragen omdat ze niet in loondienst zijn. In plaats daarvan betalen zij inkomstenbelasting. In de meeste gevallen draag je als zelfstandige de inkomstenbelasting één keer per jaar af en doe je dit achteraf.

In Nederland is de inkomstenbelasting verdeeld in drie groepen (boxen). Elke box gaat over een deel van het mogelijke inkomen en per box zijn er verschillende belastingtarieven. De inkomstenbelasting wordt procentueel hoger wanneer de inkomsten toenemen.

Tarief box 1 (werk en woning): Dit is een oplopend tarief voor het belastbaar inkomen uit werk en woning met vier schijven. Je betaalt naar verhouding meer als je inkomen hoger wordt. In het jaar dat de AOW-leeftijd bereikt wordt, betaal je volgens een aangepast tarief.

Het tarief dat je moet betalen, hangt af van je leeftijd. Voor de vier schijven als je nog niet de AOW-leeftijd hebt bereikt, betaal je in 2017:

Tarief box 2 (belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang): Over het belastbaar inkomen uit aanmerkelijk belang betaal je 25%.

Tarief box 3 (belastbaar inkomen uit sparen en beleggen): Over je belastbaar inkomen uit sparen en beleggen betaal je 30% belasting.



Wat zijn btw-tariefgroepen?

Een btw-tariefgroep kent verschillende tarieven btw, die voor de verschillende diensten en goederen worden gerekend. Het algemene btw-tarief in Nederland is 21%. Hier vallen de meeste goederen en diensten onder.

Btw laag is in Nederland het verlaagde btw-tarief van 9%. Onder dit tarief vallen de volgende goederen: voedingsmiddelen, water, agrarische goederen, geneesmiddelen, hulpmiddelen, kunst, verzamelvoorwerpen, antiek, boeken en periodieken.

Dit lage btw-tarief van 9% geldt ook voor de volgende diensten: fietsen /schoeisel / lederwaren / kleding / huishoudlinnen repareren, diensten van kappers, werkzaamheden aan woningen, het bieden van kampeergelegenheid, cultuur, recreatie, personenvervoer en sport.

Als producten of diensten niet onder één van deze twee categorieën vallen dan horen deze onder het 0% tarief. Dit kan bijvoorbeeld gelden als je zaken doet met het buitenland.

Veel startende ondernemers bekijken de prijslijsten van hun belangrijkste concurrenten om achter de geldende btw-percentages in een branche te komen. Daarnaast staan op de site van de Belastingdienst (link) alle btw-percentages en de regels duidelijk omschreven.

 

Wat is een btw-nummer?

Een btw-nummer is een nummer dat je ontvangt van de Belastingdienst als je jouw bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Het btw-nummer is voor de Belastingdienst het bewijs dat je kunt worden beschouwd als ondernemer voor de omzetbelasting.

Zonder btw-nummer mag je als onderneming geen btw heffen over je producten of diensten.

Het btw-nummer staat vermeld op alle brieven en formulieren die je van de Belastingdienst ontvangt. Ook vermeld je het btw-nummer op de facturen die je verstuurt.

Het Nederlandse btw-nummer bestaat uit veertien tekens.  Als eerste de landcode NL en hierna een fiscaal nummer plus een code van drie tekens. Het fiscaal nummer is bij een eenmanszaak gelijk aan het burger-servicenummer van de eigenaar.

Bij een eenmanszaak is het niet nodig om het btw-nummer zelf aan te vragen. Bij inschrijving wordt de eenmanszaak automatisch aangemeld bij de Belastingdienst. 

 

Wat is de btw-aangifte voor zzp?

De btw-aangifte voor zzp is verplicht. Je bent ondernemer voor de btw als je zelfstandig een bedrijf of beroep uitoefent. Voor de btw maakt het niet uit in welke rechtsvorm je je bedrijf of beroep uitoefent.

Ook een stichting of vereniging kan ondernemer zijn voor de btw. Je weet dat je als ondernemer voor de btw bent geregistreerd, als je een btw-identificatienummer hebt ontvangen.

Als je recent voor jezelf bent begonnen of als freelancer werkt, is het wel eens onduidelijk of je voor de btw ondernemer bent en dus btw moet berekenen. Maar zelfs als iemand ondernemer voor de btw is, hoeft hij misschien geen btw te betalen. Bijvoorbeeld als:

  • het te betalen bedrag aan btw gering is
  • er een btw-vrijstelling van toepassing is

Meer informatie hierover vind je op de site van de Belastingdienst (link).

Als ondernemer voor de btw moet je btw-aangifte doen. Je geeft in de aangifte de btw aan die je hebt berekend aan je klanten, en de btw die je kan aftrekken.

Als je inkoopt of een factuur van een leverancier betaalt, dan heb je te maken met te vorderen btw. Je moet de btw eerst betalen en kan deze dan bij de btw aangifte terug vragen. Voordat je dit doet, moet de btw op de balans verwerkt worden.  Een voorbeeld hoe je dit doet, vind je bij 'Wel of geen btw op de balans?'.

Bij een verkoop betaalt de klant btw aan jou over jouw goederen of diensten. Deze btw mag je niet houden maar is bestemd voor de Belastingdienst. Dit is dus een schuld van jou aan de Belastingdienst. De btw die je binnen krijgt, wordt daarom aan de creditzijde van de balans geboekt als zijnde 'te betalen omzetbelasting'. Een voorbeeld hoe dit werkt als jouw klant je contant heeft betaald, vind je bij 'Wel of geen btw op de balans?' .

Zorg dat je bij de aangifte omzetbelasting de schulden en vorderingen uit elkaar houdt en rekening houdt met de verschillende btw-percentages (0%, 9% en 21%).

De btw-aangifte voor ondernemers kan per maand, kwartaal of jaar worden ingediend.

Nadat je je als ondernemer hebt aangemeld, ontvang je een brief waarin staat over welk tijdvak je aangifte moet doen. Waarschijnlijk moet je per kwartaal aangifte doen. Je kan de Belastingdienst verzoeken om een maandaangifte of jaaraangifte te doen.

Als je een jaaraangifte wilt doen, dan moet je voldoen aan een aantal voorwaarden. Meer informatie hierover vind je op de site van de Belastingdienst (link).