Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Hoe verreken ik negatieve winstmarge?

Negatieve winstmarge ontstaat als jouw inkopen meer bedragen dan jouw verkopen. Je hebt in een tijdvak dan een negatieve omzet. Het is niet toegestaan om over een negatieve winstmarge btw terug te vragen.

Je mag een negatieve omzet echter wel verrekenen binnen een met het volgende aangifte tijdvak. Heb je in een jaar te maken met een negatieve omzet dan wel positieve omzet, dan mag je aan het einde van het jaar een jaarsaldering opstellen 

Je mag vervolgens een negatieve winstmarge verrekenen met een positieve winstmarge in het daaropvolgende jaar. 

 

Zakelijke kosten die zzp'ers kunnen aftrekken in 2017?

Zakelijke kosten kunnen zzp'ers als enige kosten aftrekken. Dit zijn de kosten die je als zzp’er maakt bij het uitoefenen van je onderneming. Privé-uitgaven zijn niet aftrekbaar.

Heel concreet betekent dit dus dat als je een auto op de zaak hebt staan en deze tankt bij het tankstation, de kosten voor benzine of diesel aftrekbaar zijn.

Zou je echter ook een gevulde koek kopen bij datzelfde tankstation, dan is de koek die eveneens op het tankbonnetje verschijnt niet aftrekbaar. Deze koek wordt beschouwd als privé-uitgave.

Overigens, zou je niet 1 maar 25 koeken kopen bij dit tankstation en deze gebruiken als promotiemateriaal bij de presentatie aan je potentiële klant, dan zijn de kosten van deze 25 koeken wel weer aftrekbaar. In dat geval zijn de koeken namelijk een zakelijke uitgave geworden voor jou als zzp’er.

Ander voorbeeld: stel dat je een bedrijfsruimte voor je bedrijf huurt en een woning voor je gezin. De huurkosten van de bedrijfsruimte zijn aftrekbaar. Die van je gezinswoning niet. Overigens, sommige kosten zijn zowel zakelijk als privé. In dat geval mag je alleen het zakelijke deel aftrekken.

Denk hierbij niet alleen aan bovenstaand koek-voorbeeld, maar ook aan bijvoorbeeld telefoonkosten. Stel dat je een smartphone hebt (met Ficsus.nl-app) en een abonnement, en deze smartphone 50% zakelijk en 50% privé gebruikt.

In dat geval mag je 50% van de abonnementskosten (de “zakelijke helft”) aftrekken. 

 

Welke aftrekposten en voordeelregelingen zijn er voor zzp’ers in 2017?

In 2017 gelden er voor zzp'er weer een groot aantal aftrekposten en voordeelregelingen. Ze kunnen gebruikmaken van de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA), de MKB-winstvrijstelling, de zelfstandigenaftrek, de startersaftrek en de oudedagsreserve.

Ook zijn er specifieke winstvrijstellingen, zoals de bosbouwvrijstelling of de landbouwvrijstelling. Dit uiteraard, naast de grootste aftrekpost: de aftrek van alle zakelijke kosten.

Voor de meeste aftrekposten en voordeelregelingen moet je als zzp’er “ondernemer zijn” volgens de Belastingdienst. Dit betekent concreet dat je voor eigen risico en rekening een bedrijfje aan het runnen bent.

Anders gezegd: je bepaalt helemaal zelf wat je doet, je bedrijf is kenbaar voor de buitenwereld (je hebt bijvoorbeeld een website of visitekaartjes) en hebt geen leidinggevende waar je instructies van aan moet nemen.

 

Hoe doe ik suppletie omzetbelasting?

Een suppletie omzetbelasting doe je als je een aangifte wilt corrigeren. Je kan de aangifte van het lopend jaar of van de aangiften van de afgelopen 5 jaar corrigeren. In de meeste gevallen heb je te veel of te weinig btw aangegeven. 

Hoe doe je een suppletie omzetbelasting?

Je kunt op de volgende drie manieren een suppletie omzetbelasting doen: 

  • Je kunt via 'Inloggen voor ondernemers' op de site van de Belastingdienst een formulier 'Suppletie omzetbelasting' downloaden. Je verstuur deze vervolgens digitaal versturen. 
  • Je fiscaal hulpverlener doet de suppletie
  • Je kunt ook een papieren formulier downloaden op de site van de Belastingdienst. Stuur dit formulier vervolgens naar:

Belastingdienst
Postbus 12
6400 AA Heerlen

Wanneer moet je suppletie omzetbelasting indienen?

Je gebruikt een suppletie omzetbelasting indien het gaat om een bedrag van meer dan €1.000,-. Is het bedrag lager dan €1.000,-, dan mag je het bedrag verrekenen met je eerstvolgende aangifte. Je krijgt dan een teruggaafbeschikking of naheffingsaanslag. 

Wat kun je met een suppletie?

Met een suppletie kun je een aangifte over een bepaald tijdvlak corrigeren. Je vermeldt in het tijdvlak de gegevens die gecorrigeerd moeten worden. Je kunt daarnaast ook een heel kalenderjaar of boekjaar corrigeren. Je splits de correcties dan niet per tijdvlak, maar je vermeldt een heel jaar. 

Je vult het suppletieformulier in door alle rubrieken in te vullen, dus ook de rubrieken die je al in de btw-aangifte had ingevuld. Vul niet het verschil tussen de bedragen in, maar juist de bedragen die je had moeten invullen. Vul vervolgens in rubriek 5 bij 'saldo al aangegeven bedrag' het btw-bedrag dat je in de eerste btw-aangifte hebt aangegeven. Het verschil moet je dan betalen of krijg je terug. 

Voorbeeld van en suppletie

Je hebt een fout bedrag opgegeven in de btw-aangifte. Bij 'Privégebruik' gaf je €2.000,- op, terwijl dit eigenlijk €2.500,- had moeten zijn. Je vermeldt nu in de suppletie €2.500,-.

 

Omzetbelasting voor een eenmanszaak?

 Je omzetbelasting indienen geldt ook voor een eenmanszaak. Doorgaans moet je per kwartaal je aangifte doen. Dit is niet ingewikkeld, maar er zijn diverse belastingvoordelen te behalen voor eenmanszaken.

Wist je bijvoorbeeld dat je als startende kleine eenmanszaak soms vrijgesteld bent van de aangifte omzetbelasting? Zou het daarnaast niet handig zijn dat je per kwartaal met één druk om de knop de aangifte indient, en je niet handmatig de te betalen/ontvangen omzetbelasting meer hoeft te berekenen? 

Bij Ficsus.nl brengen we alles samen voor je eenmanszaak. Door je inkomsten en uitgaven in ons boekhoudprogramma te verwerken berekenen wij automatisch de te betalen of de te ontvangen omzetbelasting. Dit invoeren gaat overigens heel eenvoudig.

Je hebt er als eenmanszaak geen omkijken naar, ook doordat je bij ons bijvoorbeeld de transacties op je bankrekening kunt importeren. Nadat wij de te betalen/ontvangen omzetbelasting hebben berekend, dien je de aangifte hiervan in met een druk op de knop - via ons programma - bij de Belastingdienst.

Je hoeft dus niet meer apart in te loggen via het beveiligde gedeelte van de site van de Belastingdienst.

Makkelijk en snel, de aangifte omzetbelasting van je eenmanszaak is met Ficsus.nl zo geregeld!

 

Wat is omzetbelasting?

Omzetbelasting, ook wel btw (Belasting Toegevoegde Waarde) genoemd, is de belasting over je omzet die wordt geheven bij de levering van een product of dienst. De btw-tarieven zijn gebaseerd op Europese richtlijnen en Europese landen moeten zich hieraan houden.

Het minimum btw-tarief in Europa is 15%.

Het algemene tarief in Nederland is 21% en daarnaast is er een verlaagd tarief van 9%, 0% en een vrijstelling. Iedereen die iets koopt, betaalt een prijs waarin de Belasting Toegevoegde Waarde is inbegrepen. Het bedrag wat je aan de leverancier hebt betaald bevat dus omzetbelasting.

De leverancier draagt deze belasting toegevoegde waarde later weer af aan de Belastingdienst.

Je zet de btw (Belasting Toegevoegde Waarde) altijd op de balans en je maakt onderscheid tussen de te vorderen btw en te betalen btw.

Als je inkoopt of een factuur van een leverancier betaalt, dan heb je te maken met te vorderen btw. Je moet de btw eerst betalen en kan deze dan bij de btw aangifte terug vragen. Voordat je dit doet, moet de btw op de balans verwerkt worden. 

Een voorbeeld hoe je dit doet, vind je bij 'Wel of geen btw op de balans?'.

Bij een verkoop betaalt de klant btw aan jou over jouw goederen of diensten. Deze btw mag je niet houden maar is bestemd voor de Belastingdienst. Dit is dus een schuld van jou aan de Belastingdienst. De btw die je binnen krijgt, wordt daarom aan de creditzijde van de balans geboekt als zijnde 'te betalen omzetbelasting'. 

Zorg dat je bij de aangifte omzetbelasting de schulden en vorderingen uit elkaar houdt en rekening houdt met de verschillende btw-percentages.

Veel startende ondernemers bekijken de prijslijsten van hun belangrijkste concurrenten om achter de geldende btw-percentages in een branche te komen. Daarnaast staan op de site van de Belastingdienst (link) alle btw-percentages en de regels duidelijk omschreven.

 

Wat is de zelfstandigenaftrek?

De zelfstandigenaftrek is een belastingvoordeel voor zelfstandig ondernemers. Om verschillende belastingvoordelen voor ondernemers mee te kunnen nemen in je belastingaangifte, is het belangrijk te weten hoeveel tijd je hebt besteed aan je onderneming. 

Je moet minimaal 1.225 uur per jaar en minimaal 50% van je gewerkte tijd besteden aan je onderneming. Als je een beginnende onderneming hebt (jonger dan vijf jaar) dan geldt deze 50% regel niet.

Met een urenregister kan je aantonen wanneer je aan het werk was. Als je in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek, dan kom je wellicht ook in aanmerking voor de startersaftrek.

Zelfstandigenaftrek: Elke zelfstandig ondernemer mag een vast bedrag van 7.280 euro van de winst aftrekken. Hierover betaal je geen belasting.