Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!
Wat is eigen vermogen op de balans?
Het eigen vermogen vind je aan de rechterzijde, de creditzijde van de balans. Het eigen vermogen is, samen met de schulden, onderdeel van de zogenaamde 'passiva' op de balans.
Dit is omdat het eigen vermogen wordt gezien als schuld aan de eigenaars van het bedrijf.
Het eigen vermogen is het kapitaal dat meteen beschikbaar is en bij het bedrijf zelf hoort.
Wanneer je bijvoorbeeld een betaalrekening hebt voor het bedrijf met een geldbedrag erop, dan kan dit bij de post 'eigen vermogen' gezet worden.
Wat is de debetzijde balans?
Op de debetzijde van de balans staan alle bezittingen van de onderneming opgenomen. De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd.
Je kan bij activa denken aan de vraag 'waar gaat het geld naartoe?'.
Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers. Vlottende activa zijn middelen die maar één bedrijfsproces nuttig zijn of snel kunnen worden omgezet in geld.
Denk bijvoorbeeld aan de goederenvoorraad, grondstoffen en kasgeld. Debiteuren zijn partijen die jouw bedrijf nog geld schuldig zijn, dus de uitstaande facturen die nog niet betaald zijn.
De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.
Debiteur op de balans?
Een debiteur staat aan de linkerkant van de balans opgenomen, ofwel de kant waar de activa staat. Debiteuren zijn partijen die jouw bedrijf nog geld schuldig zijn, dus de uitstaande facturen die nog niet betaald zijn.
Debiteuren zijn dus onderdeel van de debetzijde van de balans (de bezittingen). Debiteuren kunnen onderdeel zijn van de balansposten vaste activa, vlottende activa of van de liquide middelen.
Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers.
Vlottende activa zijn middelen die maar één bedrijfsproces nuttig zijn of snel kunnen worden omgezet in geld. Denk bijvoorbeeld aan de goederenvoorraad, grondstoffen en kasgeld.
Liquide middelen is de naam voor chartaal -(kas) en giraal (tegoed) geld. Kijk dus goed onder welke van deze drie posten de debiteur het beste past en voeg de debiteur dan daar toe.
Wat is debet en credit?
Het verschil tussen debet en credit is voor veel mensen lastig. Je gebruikt de termen het meeste bij de boekhoudbalans.
Een andere naam voor debet is activa en een andere naam voor credit is passiva. De balans bestaat uit twee kolommen die met elkaar in evenwicht moeten zijn.
De linker kolom bestaat uit de debetzijde van de balans (bezittingen, ook wel activa genoemd). Hier staat het geld dat jouw bedrijf nog tegoed heeft van mensen of organisaties, ook wel debiteuren genoemd.
De rechterkolom van de balans bestaat uit de creditzijde. Deze zijde bestaat uit schulden en het eigen vermogen, ook wel passiva genoemd. Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.
Leveranciers (een persoon of bedrijf) aan wie je moet betalen voor het leveren van goederen of diensten worden ook wel crediteuren genoemd.
Tegenwoordig berekenen boekhoudprogramma's gemakkelijk voor je bedrijf welke posten als debet en welke posten als credit geboekt moeten worden en hoef je dit gelukkig niet meer zelf te onthouden.
Wat is de creditzijde van de balans?
De creditzijde van de balans is de rechterkant van de balans en daar staat het eigen vermogen en de schulden van de onderneming. De rechterkant van de balans is gelijk aan de linkerkant van de balans.
Deze zijde bestaat uit de debetzijde van de balans (bezittingen, ook wel activa genoemd).
De rechterkant wordt ook wel passiva genoemd. Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.
Leveranciers (een persoon of bedrijf) aan wie je moet betalen voor het leveren van goederen of diensten worden ook wel crediteuren genoemd.
De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.
Crediteur op de balans?
Een crediteur moet ook op de balans geplaatst worden. Een crediteur is een leverancier (dit kan een persoon of bedrijf zijn) aan wie je moet betalen voor het leveren van goederen of diensten.
Een crediteur zet je in de rechterkolom (creditzijde) van de balans. Deze kolom bestaat uit schulden en het eigen vermogen, ook wel passiva genoemd. We gaan er in de balans vanuit dat de leverancier betaald gaat worden en daarom is het bedrag dus een schuld (passief).
De term 'crediteur' wordt vaak gebruikt om leveranciers aan te duiden die nog betaald moeten worden, maar in principe zijn betaalde leveranciers ook een crediteur. Is de crediteur een schuld van minder dan een jaar zoals een kortlopende lening? Dan valt deze onder het kopje 'kortlopende schulden'.
Is de crediteur een schuld van langer dan een jaar, zoals een hypotheek? Dan valt de crediteur onder het kopje 'langlopende schulden'.
Computer en de balans?
Een computer hoort op de balans in de linker-kolom bij de bezittingen van het bedrijf . De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Een computer kan langer dan een jaar mee en valt daarom onder 'vaste activa'.
De investering in de computer kan jaarlijks afgeschreven worden. Dit worden 'afschrijvingskosten' genoemd. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Stel, je koopt een computer van 1000 euro ex. btw. Je betaalt 21% btw (210 euro). Deze 210 euro kan je direct terugvragen met de btw-aangifte van het kwartaal waarin je de computer hebt gekocht.
De 1000 euro boek je als investering (niet als kosten) en de computer komt zo op de balans te staan voor een bedrag van 1000 euro. Stel, de restwaarde is 0 euro na vijf jaar. Je schrijft dan ieder jaar 20% van de computer af: 200 euro per jaar.
Dit zijn afschrijvingskosten en betekent dat de waarde van de computer ieder jaar met 200 euro vermindert, tot na vijf jaar de waarde 0 euro is en deze dus niet meer op je balans staat.
Let op: als je de computer ook privé gebruikt dan is het zaak om te schatten wat de verhouding zakelijk gebruik / privégebruik is. Als je de computer bijvoorbeeld voor 50% privé gebruikt en voor 50% voor werk, dan zijn er twee opties.
Of je verrekent het gelijk bij de aanschaf: de waarde van de computer op de balans wordt dan 500 euro (af te schrijven in 5 jaar en dus 100 euro per jaar in plaats van 200 euro). Let dan ook op dat je van de btw ook 50% niet kan terugvragen.
Je kan er ook voor kiezen om de computer in eerste instantie zakelijk te zien en elk jaar een correctie te maken voor het privégebruik.