Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!
Wel of geen btw op de balans?
Zet je wel of geen btw op de balans? Dit is iets wat veel zzp'ers zich afvragen, dus je bent zeker niet de enige! Je zet de btw altijd op de balans en je maakt onderscheid tussen de te vorderen btw en te betalen btw.
Als je inkoopt of een factuur van een leverancier betaalt, dan heb je te maken met te vorderen btw. Je moet de btw eerst betalen en kan deze dan bij de btw aangifte terug vragen. Voordat je dit doet, moet de btw op de balans verwerkt worden. Een voorbeeld hoe je dit doet:
Je koopt voorraad in voor € 1000. Hier betaal je 21% btw over aan de leverancier. Let op: de voorraad komt zonder btw op de balans te staan. De voorraad zonder btw (de € 1000) wordt apart op de debetzijde van de balans gezet als zijnde 'voorraad'.
De btw (€ 121) zet je apart op de balans als 'te vorderen btw' aan de debetzijde van de balans. Deze vordering betreft vlottende activa. Je hebt immers een vordering op de Belastingdienst. Vervolgens worden de crediteuren (€ 1210) aan de creditzijde van de balans geboekt. Het zijn immers jouw schulden aan de leverancier.
Bij een verkoop betaalt de klant btw aan jou over jouw goederen of diensten. Deze btw mag je niet houden maar is bestemd voor de Belastingdienst. Dit is dus een schuld van jou aan de Belastingdienst.
De btw die je binnen krijgt, wordt daarom aan de creditzijde van de balans geboekt als zijnde 'te betalen omzetbelasting'. Een voorbeeld hoe dit werkt als jouw klant je contant heeft betaald:
De klant koopt een dienst van jou van € 1000. Hier komt € 210 btw bovenop. Er komt dan € 1210 in de kas te staan, aan de debetzijde van de balans. Omdat de balans altijd in evenwicht moet zijn, boek je ook omzet. Deze omzet wordt bij je eigen vermogen opgeteld.
Ook ontstaat er een kortlopende schuld. Dit is de btw die je aan de Belastingdienst moet afdragen bij de eerstvolgende btw-aangifte. Zorg dat je bij deze aangifte de schulden en vorderingen uit elkaar houdt en rekening houdt met de verschillende btw-percentages (0%, 9% en 21%).
Wat zijn bezittingen op de balans?
De bezittingen op de balans bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Je kan bij activa denken aan de vraag 'waar gaat het geld naartoe?'. Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn.
Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers.
Vlottende activa zijn middelen die maar één bedrijfsproces nuttig zijn of snel kunnen worden omgezet in geld. Denk bijvoorbeeld aan de goederenvoorraad, grondstoffen en kasgeld. Debiteuren zijn partijen die jouw bedrijf nog geld schuldig zijn, dus de uitstaande facturen die nog niet betaald zijn.
De balans geeft een indicatie aan van het vermogen van een entiteit op een bepaalde datum. Wanneer je de bezittingen vermindert met het schulden van de onderneming dan ontstaat het eigen vermogen.
Wat is een beginbalans?
De beginbalans ook wel startbalans genoemd, is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en het eigen vermogen aan het begin van een periode. Meestal zijn de cijfers van de beginbalans gebaseerd op de eindbalans van de voorgaande periode.
Iedere ondernemer moet periodiek een balans opmaken. Vaak wordt er bij de balans een onderscheid gemaakt tussen de beginbalans en de eindbalans.
De beginbalans geeft, zoals de naam al zegt, aan met welke cijfers een onderneming een bepaalde periode begint en de eindbalans geeft aan met welke cijfers de onderneming een bepaalde periode eindigt.
De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf, kantoorartikelen en computers. De schulden en het eigen vermogen worden aangeduid als 'passiva'.
Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.
De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.
Wat is een balanspost?
De balansposten zijn een overzicht van de bezittingen, het vreemd vermogen (schulden) en het eigen vermogen van jouw entiteit, zoals een onderneming, instelling of persoon. De balans bestaat uit twee kolommen die met elkaar in evenwicht moeten zijn.
De linker kolom bestaat uit de debetzijde van de balans (bezittingen, ook wel activa genoemd) en de rechterkolom bestaat uit de creditzijde van de balans (schulden en het eigen vermogen, ook wel passiva genoemd).
De balansposten worden altijd in een bepaalde volgorde geplaatst. Aan de debetzijde begint dit met de vaste activa, dan de vlottende activa en als laatste de liquide middelen. Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn.
Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers. Vlottende activa zijn middelen die maar één bedrijfsproces nuttig zijn of snel kunnen worden omgezet in geld. Denk bijvoorbeeld aan de goederenvoorraad, grondstoffen en kasgeld.
Bij de creditzijde begint je met de balansposten van met het eigen vermogen, dan de langlopende schulden en als laatste de kortlopende schulden. Een voorbeeld van kortlopende schuld is een lening van minder dan een jaar en een voorbeeld van een langlopende schuld is een hypotheek.
De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.
Een balans is, in tegenstelling tot de winst- en verliesrekening, een momentopname. Daarom moet de datum waarop deze momentopname betrekking heeft, altijd worden vermeld. Dit kan door 'Balans per (datum)' bovenaan de balans te zetten.
Hoe stel ik een balans op?
Je stelt een balans op door deze in te delen in 2 kolommen. Deze gedeeltes moeten met elkaar in evenwicht zijn. De linker kolom bestaat uit de debetzijde van de balans (bezittingen, ook wel activa genoemd) en de rechterkolom bestaat uit de creditzijde van de balans (schulden en het eigen vermogen, ook wel passiva genoemd).
De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Je kan bij activa als geheugensteuntje denken aan de vraag 'waar gaat het geld naartoe?'. Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn.
Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers. Vlottende activa zijn middelen die maar één bedrijfsproces nuttig zijn of snel kunnen worden omgezet in geld. Denk bijvoorbeeld aan de goederenvoorraad, grondstoffen en kasgeld.
Debiteuren zijn partijen die jouw bedrijf nog geld schuldig zijn, dus de uitstaande facturen die nog niet betaald zijn.
De schulden en het eigen vermogen worden aangeduid als 'passiva'. Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.
De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.
Hoe lees ik een balans?
Het lezen van de balans doe je door naar de bezittingen, het vreemd vermogen (schulden) en het eigen vermogen van jouw bedrijf te kijken. De balans bestaat uit twee kolommen die met elkaar in evenwicht moeten zijn.
De linkerkolom bestaat uit de debetzijde van de balans (bezittingen, ook wel activa genoemd) en de rechterkolom bestaat uit de creditzijde van de balans (schulden en het eigen vermogen, ook wel passiva genoemd).
De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Je kan bij activa denken aan de vraag 'waar gaat het geld naartoe?'. Vaste activa zijn bestedingen die langer dan een jaar nuttig zijn. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf en computers.
Vlottende activa zijn middelen die maar één bedrijfsproces nuttig zijn of snel kunnen worden omgezet in geld. Denk bijvoorbeeld aan de goederenvoorraad, grondstoffen en kasgeld. Debiteuren zijn partijen die jouw bedrijf nog geld schuldig zijn, dus de uitstaande facturen die nog niet betaald zijn.
De schulden en het eigen vermogen worden aangeduid als 'passiva'. Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.
De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.
Een balans is, in tegenstelling tot de winst- en verliesrekening, een momentopname. Daarom moet de datum waarop deze momentopname betrekking heeft, altijd worden vermeld. Dit kan door 'Balans per (datum)' bovenaan de balans te zetten.
Wat is balans boekhouden?
Een balans is een noodzakelijk onderdeel bij boekhouden. Het geeft je een overzicht van alle bezittingen en schulden van je onderneming op een bepaald moment. Vroeger was het vrij lastig om een balans te maken. Tegenwoordig heb je hiervoor de beschikking over een online boekhoudprogramma.
Je kunt in Ficsus.nl op ieder moment de balans inzien. Deze wordt automatisch voor je gemaakt.
Zodra je een aankoop doet of een product of dienst levert aan een klant, zal dit gevolgen hebben voor je balans. Dit wordt ook wel balansmutatie genoemd. De balansmutaties moeten met elkaar in evenwicht zijn.
Voorbeeld balans boekhouden
Je koopt een laptop voor €800,-. Dit betekent voor de balansmutatie dat je bij de activa een bedrag van €800,- moet opnemen, terwijl er bij de zakelijke bankrekening hetzelfde bedrag moet worden afgetrokken. Op die manier ontstaat er weer een goed overwicht.