Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Totaal vermogen op de balans?

Het totaal vermogen van een onderneming staat aan de gehele rechterzijde (creditzijde) van de balans. De gehele creditzijde wordt ook wel passiva genoemd.

Allereerst begin je met het eigenvermogen van de onderneming. Het eigen vermogen staat altijd bovenaan op de balans.  

Daaronder zet je schulden met een looptijd van langer dan een jaar. Dit zijn langlopende schulden. Bij leningen die onder dit kopje vallen moet je denken aan bijvoorbeeld een hypotheek.

Als derde zet je de kortlopende schulden op de balans.

Bij leningen die onder kortlopende schulden vallen zijn leningen van minder dan een jaar zoals leverancierskrediet, crediteuren of rekening courant. Deze drie posten bij elkaar vormen het Totaal Vermogen.

 

Schulden op de balans?

Schulden zet je aan de rechterzijde (de creditzijde) op de balans. Onder deze creditzijde valt naast de schulden ook het eigen vermogen. Deze posten worden bij elkaar ook wel 'passiva' genoemd.

Eerst zet je het eigen vermogen op de balans. Dit kopje staat altijd bovenaan. Daaronder zet je schulden met een looptijd van langer dan een jaar. Dit zijn langlopende schulden.

Hierbij moet je bijvoorbeeld denken aan een hypotheek. Als derde zet je de kortlopende schulden op de balans. Dit zijn schulden van minder dan een jaar zoals een leverancierskrediet, crediteuren of rekening courant.

 

Wat is een openingsbalans?

De openingsbalans, ook wel beginbalans genoemd, is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en het eigen vermogen aan het begin van een periode. Meestal zijn de cijfers van de beginbalans gebaseerd op de eindbalans van de voorgaande periode.

Iedere ondernemer moet periodiek een balans opmaken. Vaak wordt er bij de balans een onderscheid gemaakt tussen de beginbalans en de eindbalans.

De beginbalans geeft, zoals de naam al zegt, aan met welke cijfers een onderneming een bepaalde periode begint en de eindbalans geeft aan met welke cijfers de onderneming een bepaalde periode eindigt.


De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd.  Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf, kantoorartikelen en computers.

De schulden en het eigen vermogen worden aangeduid als 'passiva'. Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.

De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden.

 

Lening op de balans?

Een lening zet je op de balans aan de rechterzijde (de creditzijde). Onder deze creditzijde vallen de schulden en het eigen vermogen

Deze posten worden bij elkaar ook wel 'passiva' genoemd. Eerst zet je het eigen vermogen op de balans. Dit kopje staat altijd bovenaan. Daaronder zet je schulden met een looptijd van langer dan een jaar. Dit zijn langlopende schulden.

Bij leningen die onder dit kopje vallen moet je denken aan bijvoorbeeld een hypotheek. Als derde zet je de kortlopende schulden op de balans.

Bij leningen die onder kortlopende schulden vallen zijn leningen van minder dan een jaar zoals leverancierskrediet, crediteuren of rekening courant.

 

Laptop op de balans?

Een laptop hoort op de balans in de linker kolom bij de bezittingen van het bedrijf . De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd.  Een laptop kan langer dan een jaar mee en valt daarom onder 'vaste activa'.

De investering in de laptop kan jaarlijks af geschreven worden. Dit worden 'afschrijvingskosten' genoemd. Hoe gaat dit precies in zijn werk?

Stel, je koopt een laptop van 1500 euro ex. btw. Je betaalt 21% btw (315 euro). Deze 315 euro kan je direct terugvragen met de btw-aangifte van het kwartaal waarin je de laptop hebt gekocht.

De 1500 euro boek je als investering (niet als kosten) en de laptop komt zo op de balans te staan voor een bedrag van 1500 euro. Stel, de restwaarde is 0 euro na vijf jaar. Je schrijft dan ieder jaar 20% van de laptop af: 300 euro per jaar.

Dit zijn afschrijvingskosten en betekent dat de waarde van de laptop ieder jaar met 300 euro vermindert, tot na vijf jaar de waarde 0 euro is en deze dus niet meer op je balans staat.

Let op: als je de laptop ook privé gebruikt dan is het zaak om te schatten wat de verhouding zakelijk gebruik / privégebruik is. Als je de laptop bijvoorbeeld voor 50% privé gebruikt en voor 50% voor werk, dan zijn er twee opties.

Of je verrekent het gelijk bij de aanschaf: de waarde van de laptop op de balans wordt dan 500 euro (af te schrijven in 5 jaar en dus 150 euro per jaar in plaats van 300 euro). Let dan ook op dat je van de btw ook 50% niet kan terugvragen.

Je kan er ook voor kiezen om de laptop in eerste instantie zakelijk te zien en elk jaar een correctie te maken voor het privégebruik.

 

Wat is een financiële balans?

De financiële balans is een overzicht van de bezittingen, het vreemd vermogen (schulden) en het eigen vermogen van je onderneming. De 2 zijden van de financiële balans moeten altijd met elkaar in evenwicht zijn. De linkerkant wordt de activa genoemd en de rechterkant de passiva. 

De linkerkant van de financiële balans bestaan uit de vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd. Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf, kantoorartikelen en computers.

De schulden en het eigen vermogen worden aangeduid als 'passiva'. Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.

Een balans is, in tegenstelling tot de winst- en verliesrekening, een momentopname.

Daarom moet de datum waarop deze momentopname betrekking heeft, altijd worden vermeld. Dit kan door 'Balans per (datum)' bovenaan de balans te zetten. 

 

Wat is een eindbalans?

De eindbalans is een overzicht van alle bezittingen, het vreemd vermogen (de schulden) en van het eigen vermogen aan het einde van een periode. Meestal komen de cijfers voor de eindbalans voort uit de beginbalans en uit eventuele tussentijdse resultatenrekeningen.

Naast een jaarrekening is het verplicht om een eindbalans samen te stellen voor je bedrijf. Een taak waar veel mensen tegenop zien en meer dan eens een reden om geen eenmanszaak op te zetten.

De eindbalans is, net als de beginbalans en in tegenstelling tot de winst- en verliesrekening, een momentopname.

De bezittingen bestaan uit vaste activa, vlottende activa en debiteuren, samen ook wel 'activa' genoemd.  Dit zijn bijvoorbeeld gebouwen, auto's van het bedrijf, kantoorartikelen en computers. De schulden en het eigen vermogen worden aangeduid als 'passiva'.

Hieronder vallen bijvoorbeeld kortlopende schulden zoals een lening van minder dan een jaar en langlopende schulden zoals een hypotheek.

De activa en passiva moeten met elkaar in evenwicht zijn wat betekent dat beide zijden op hetzelfde bedrag moeten uitkomen. Het bezit moet immers altijd door iets gefinancierd worden. Het is van belang dat je eindbalans klopt voor onder andere de Belastingdienst.

Wanneer je daar niet zeker van bent, raden we je aan om een accountant in te huren. Zo heb je zelf geen zorgen of stress over de eindbalans en is deze in handen van iemand die hier gespecialiseerd in is.