Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

e-Boekhouden.nl

DIt is een artikel over e-Boekhouden.nl

Hoe start ik een eigen bedrijf?

Je start een eigen bedrijf zeer eenvoudig. Je hebt allereerst te maken met algemene regels. Deze worden hieronder verder uitgewerkt. Daarnaast heb je nog te maken met een stukje lef en durf.

Je kent het wel: je hebt diverse ideeën in je hoofd, maar weinig zaken komen echt tot uitvoer. Soms moet je gewoon starten om te ervaren of iets wel of niet werkt. 

Kies je rechtsvorm 

Als eerste stap zal je een rechtsvorm moeten kiezen. Bij de Kamer van Koophandel geef je aan welke rechtsvorm het beste bij je past. Door de keuze van de rechtsvorm wordt de aansprakelijkheid van je organisatie en de belastingverplichtingen bepaald.

In de meeste gevallen wordt gekozen voor een eenmanszaak.

Maak een ondernemingsplan

Om van je bedrijf een succes te maken, zal je een ondernemingsplan moeten schrijven. Een ondernemingsplan is voor ieder bedrijf anders. In dit plan worden de plannen uiteengezet voor je bedrijf. Je doet onderzoek naar de haalbaarheid van je plannen en of er een afzetmarkt is voor jou dienst of product. 

Vaak is een ondernemingsplan noodzakelijk om in aanmerking te komen voor een financiering. Een handige checklist voor een ondernemingsplan staat op de site van ondernemingsplein. 

Inschrijven bij Kamer van koophandel 

Je zal je ook moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Het inschrijven bestaat uit 3 stappen. Stap 1 is je voorbereiden op je inschrijving. Je moet digitaal een aantal vragen beantwoorden. Hierbij de link: voorbereiden op je inschrijving

Vervolgens moet je een afspraak maken bij de Kamer van Koophandel. Je moet digitaal een afspraak maken. Hierbij de link: digitaal een afspraak maken.

Tijdens je afspraak controleert een KvK-medewerker je legitimatie en of je voldoet aan de inschrijfvoorwaarden. Je betaalt eenmalig een inschrijfvergoeding van €50,-. 

Rekening openen

Om je betalingsverkeer op gang te krijgen is het natuurlijk noodzakelijk om een rekening te openen. Wij adviseren om een zakelijk rekening te openen, aangezien je graag privé en zakelijk gescheiden wilt houden. Op deze site kun je snel de verschillende banken met elkaar vergelijken. 

Bedrijfsvestiging

Als je gaat starten zal je een keuze moeten maken waar je jouw werkzaamheden wilt laten plaatsvinden. Je kunt vanaf thuis werken of bedrijfsruimte huren of kopen. Welke keuze je maakt is afhankelijk van het beroep dat je gaat uitoefenen. 

Een website 

Een website stelt je in staat om je klantenkring te vergroten en is een visitekaartje voor je bedrijf. Een website maken kost geld.  Je kan ervoor kiezen om deze zelf te maken of uit te besteden. 

Verzekering afsluiten

Je moet als ondernemer zelf je risico's afdekken. Je kan niet meer rekenen op steun van je werkgever. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje en daarom zal je sommige risico's willen afdekken. Te denken valt aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering. 

Werk met een modelovereenkomst

In het verleden werkte je met een VAR-verklaring. Met deze verklaring toonde je aan dat er geen sprake was van een vaste dienstbetrekking tussen jou en de opdrachtgever. 

Op 1 mei is echter een nieuw systeem ingevoerd. Er wordt nu gewerkt met modelovereenkomsten. Dit is voor de Belastingdienst een stuk makkelijker te controleren dan de oude regeling. 

Kies een geschikt boekhoudpakket

Bij het starten van je bedrijf raden wij aan om gelijk gebruik te maken van een boekhoudpakket. Door hiervan gebruik te maken kan je in één keer je administratie juist inregelen. Op die manier weet je precies hoe je bedrijf ervoor staat. 

 

Regels werken vanuit huis?

Welke regels zijn er voor werken vanuit huis? Je ben vaak als startende ondernemer niet in staat om bedrijfsruimte te huren of te kopen. In dat geval is werken vanuit huis een goed alternatief. Je zolder, garage of rommelkamer is snel omgebouwd tot een werkkamer. 


Er zitten helaas een aantal haken en ogen aan het werken vanuit huis. Hierbij een overzicht van de aandachtspunten voor werken vanuit huis.

Let op het bestemmingsplan

In het bestemmingsplan van de gemeente staat aangegeven welke activiteiten je vanuit huis mag uitvoeren. De gemeente maakt daarbij onderscheidt tussen verschillende beroepsgroepen. Een aantal beroepsgroepen zijn toegestaan om vanuit huis uit te voeren en andere zijn verboden. 

Win daarom van te voren informatie in bij de gemeente om niet voor verrassingen te staan. 

Groei niet door tot een bedrijfspand 

Je moet ervoor waken dat je huis niet uitgroeit tot een bedrijfspand. Door de bank genomen mag je 1/3 van je huis gebruiken als bedrijfspand. Gemeentes hanteren verschillende percentages, dus let hier op! 

Het is ook niet toegestaan om zichtbare reclame te maken op je woning. Het woongebied is immers voorzien om te wonen en niet om actief je bedrijf te promoten. 

Tip!

Creëer een omgeving waarin je goed en professioneel kunt werken. Je ben namelijk met je werk bezig en niet met privézaken. 

 

Wanneer ben je een ondernemer?

Je bent ondernemer als je zelfstandig werkzaamheden uitvoert en daar inkomsten uit hebt. Als je een onderneming start, moet je je bij de Kamer van Koophandel aanmelden.

Vervolgens beoordeelt de Kamer van Koophandel of je ondernemer bent voor de btw.

Voorwaarden om een ondernemer te zijn

De Belastingdienst beoordeelt of je een ondernemer bent. Dit doen zij aan de hand van de volgende zaken:

  • Je oefent je beroep of bedrijf zelfstandig uit.
  • Je hebt regelmatig inkomsten.
  • Je hebt inkomsten naast je werk in vaste dient.
  • je exploiteert een vermogensbestanddeel of een recht

In uitzonderlijke gevallen kan het voordelen dat je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting, maar wel voor de btw. Je kunt bijvoorbeeld wel omzet draaien, maar geen of weinig winst maken. In sommige gevallen heb je een verklaring nodig waarin staat dat je ondernemer bent voor de btw. Dit wordt als volgt genoemd: 'Verklaring omtrent de hoedanigheid van belastingplichtige'. Deze verklaring kan je aanvragen bij de Belastingdienst. 

Hoe word ik zzp'er?

Hoe word ik nu zzp'er? Dit is een veelgestelde vraag. Er is helaas geen handleiding beschikbaar om een zzp'er te worden. Het is allereerst van belang te weten dat zzp'ers voor de wet niet bestaan. 

Het eerste wat je moet doen is je melden bij de Kamer van Koophandel en de Belastingdienst. Je moet een bedrijfsnaam bedenken en een rechtsvorm kiezen.

Voordat je naar de kamer van koophandel gaat is het van belang om een bedrijfsnaam te hebben. Ook is het evident dat je jouw werkzaamheden zo goed mogelijk beschrijft. De Kamer van Koophandel zal dit willen vastleggen. Ook de rechtsvorm wordt bij de Kamer van Koophandel genoteerd. 

Je ontvangt direct bij de inschrijving bij de Kamer van Koophandel je btw-nummer. Met dit nummer weet de Belastingdienst dat je ondernemer bent en zal je daarom ook aanslagen gaan sturen. Je zal bijvoorbeeld aangifte omzetbelasting moeten doen. 

Je zal het nodige moeten gaan regelen. Waar haal ik mijn klanten vandaan? Ga ik vanaf huis werken of ergens een kantoorruimte huren? Daarnaast zal je moeten nadenken over de juiste verzekeringen en je zal een deugdelijke administratie moeten voeren. 

Op veel sites kun je terecht voor het vinden van de juiste informatie voor zzp'ers. Te denken valt natuurlijk aan de Belastingdienst en de Kamer van Koophandel. 

Het leven van een zzp'er kan prachtig zijn. Je bent van niemand afhankelijk en je bepaalt zelf waar en wanneer je werkt. Maar onderschat het niet. Bereid je goed voor zodat je weet wat je wilt en hoe je dit gaat aanpakken. 

 

Welke verzekeringen zijn er voor zzp'ers?

Als zzp'er zal je willen weten welke verzekeringen er van belang zijn. Je bent immers zelf verantwoordelijk voor je eigen inkomen. Als je ziek wordt of een ongeluk krijgt, is er geen sociaal vangnet.

Dit betekent dat als je als ondernemer niet kunt werken en je hebt niks geregeld, je geen inkomen hebt. Dit kan je voorkomen met een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV).

Daarnaast kan je financiele risico's zoveel mogelijk afdekken door goede maatregelen te treffen omtrent je pensioen en door een goede zakelijke aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten.

De arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

Welke verzekering je nodig hebt hangt helemaal af van jouw branche en de keuzes die je maakt. Voor de meest uitgebreide AOV ben je gemiddeld twee tot drie declarabele uren per maand aan het werk.

Er zijn verschillende tools, zoals deze van Interpolis, die je inzicht geven in welke arbeidsongeschiktheidsverzekering het beste voor jou zou zijn.

De AOV-premie is volledig fiscaal verrekenbaar. Dit betekent dat de Belastingdienst tot 52% meebetaalt aan je premie. Als de arbeidsongeschiktheidsverzekering in geval van ziekte of een ongeval wordt uitgekeerd dan wordt deze uitkering gezien als vervangend inkomen en daarom wordt deze regulier belast.

De aansprakelijkheidsverzekering

De aansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers dekt tijdens het werk het risico van het toebrengen van schade aan derden of aan goederen van derden. Wanneer je bijvoorbeeld de laptop van een opdrachtgever laat vallen of een camera van een opdrachtgever in het water laat vallen, dan ben je verzekerd met een Aansprakelijkheidsverzekering (AVB).

Let op: een particuliere aansprakelijkheidsverzekering sluit zakelijk aangegane risico's niet uit en vaak heb je dus ook nog een zakelijke AVB nodig naast je particuliere AVB.

Schade met of door een motorrijtuig is niet verzekerd en ook opzettelijk toegebrachte schade en schade aan een product of dienst die je geleverd hebt, valt buiten de verzekering.

Voor verschillende beroepen zoals voor accountants, architecten en makelaars bestaat er een beroepsaansprakelijkheidsverzekering: deze dekt mogelijke vermogensschade. Als je goederen vervoert als beroep dan kan je ook gebruik maken van een vervoerders-aansprakelijkheidsverzekering. Voor zzp'ers in de bouw bestaat er een Construction All Risk (CAR) verzekering. Deze CAR-verzekering dekt schade aan bouwwerken in aanbouw.

De premie van een aansprakelijkheidsverzekering hangt af van de hoogte van je omzet. Als zzp'er heb je geen personeel in dienst en dit scheelt al een stuk in de kosten van een zakelijke aansprakelijkheidsverzekering. Als je een beroep hebt met een laag risico-profiel dan kan je rekening houden met premies rond de 10 euro per maand.

 

Welke rechtsvorm heb ik als zzp'er?

Ook zzp'ers moeten een rechtsvorm kiezen. Elke onderneming in Nederland is verplicht om zich in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Dit geldt dus ook voor zzp'ers. 

Voordat je je inschrijft, moet je kiezen hoe je jezelf in laat schrijven: als besloten vennootschap of als eenmanszaak. Aangezien er aan het opstarten van een besloten vennootschap veel haken en ogen zitten, schrijft 99% van de zzp'ers zichzelf in als eenmanszaak.

Vooral de fiscale voordelen van een eenmanszaak zijn tijdens de start interessant. Je hebt verschillende aftrekposten die je kan gebruiken als zzp'er.