Hoe begin ik met boekhouden?

Als je als zzp'er of ondernemer helemaal geen kennis van boekhouden hebt, kan het een hele opgave zijn. Je kan meer leren over boekhouden door je online in te lezen, door hulp te vragen aan vrienden of kennissen die veel boekhoudkundige kennis hebben of door een cursus te volgen zoals de Basiscursus boekhouden (BKB®) / Elementair boekhouden.

Hoe begin ik met boekhouden

Meer informatie over de belangrijkste aspecten van boekhouden vind je in onze kennisbank. 

Boekhouden is niet zo moeilijk als je het stappenplan kent en de dingen waar je niet goed in bent, op tijd uitbesteedt. Als je hiermee wacht dan stapelen de facturen en bonnetjes zich op en wordt de drempel om je boekhouding te gaan doen of om naar een boekhouder of accountant te stappen vaak alleen maar groter.

Hieronder hebben we een kort stappenplan gemaakt over het opzetten van een boekhouding, om het begin wat makkelijker voor je te maken.

Stap 1: Openingsbalans maken

Bij de start van je onderneming en dus de start van je boekhouding, stel je een openingsbalans op. Hierop staat beschreven met welke middelen je jouw onderneming begint. Meer weten over hoe je een balans opstelt? Kijk dan bij Wat is een balans? en bij Openingsbalans.

Gedurende het jaar zal deze balans veranderen door uitgaven die je doet en inkomsten die je binnen krijgt. Deze veranderingen in de balans leg je vast in stap 2: de winst- en verliesrekening.

Als zzp'er zal je openingsbalans in de praktijk vaak bestaan uit vaste activa en liquide middelen aan de debetzijde en uit eigen vermogen aan de creditzijde.

Om je een eindje op weg te helpen met het starten van je boekhouding hebben we een template voor de startbalans gemaakt(met logo van Ficsus).

Stap 2: Winst- en verliesrekening opstellen

Op de winst- en verliesrekening houd je bij wat er verandert op je balans: een overzicht van alle kosten en opbrengsten van je bedrijf in één jaar. Om het overzichtelijk te houden worden de kosten en opbrengsten vaak geboekt onder grootboekrekeningen. Voor meer informatie hierover, kijk je bij Wat is een grootboek?.

Stap 3: Goed bijhouden en hulp vragen bij zaken waar je niet uitkomt

Als je alles goed categoriseert, houd je je boekhouding overzichtelijk en is het helder voor jou, de Belastingdienst en je eventuele boekhouder wat de financiële status van je bedrijf is. Zo weet je altijd welke middelen je nog tot je beschikking hebt, wanneer je je koers bij moet sturen en kan je de voortgang van je bedrijf goed monitoren

Boekhouding uitbesteden

Vind je het lastig en is boekhouden niet je talent? Dan kan je de boekhouding helemaal uitbesteden aan een boekhouder, financieel adviseur of accountant. Voor zzp'ers en kleine ondernemingen is een boekhouder vaak voldoende en is het bedrag dat je betaalt niet erg hoog. Een boekhouder kan je veel tijd en frustratie schelen. Ook kan een boekhouder of financieel adviseur je helpen met de hele opstartfase van je onderneming. Als je alles vanaf de start goed regelt, scheelt het je later erg veel tijd en kan je alles makkelijk bijhouden. Dit is belangrijk omdat het opstellen en bijhouden van een overzichtelijke en goede administratie verplicht is voor de Belastingdienst en eventuele andere betrokkenen zoals investeerders.

Aan welke eisen moet mijn boekhouding voldoen?

De Belastingdienst stelt een aantal eisen aan je boekhouding. Het is verplicht om bij te houden hoeveel uren per maand je aan je bedrijf besteedt en om de reiskosten en rittenadministratie bij te houden. Daarnaast moet je facturen en bankafschriften bewaren. Voor een aantal zaken is er zelfs een bewaarplicht van zeven jaar: onder andere voor het grootboek, je debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopfacturen, de voorraadadministratie, bankafschriften, agenda's en loonadministratie.