Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat is een handelsnaam?

Een handelsnaam is de naam die een onderneming gebruikt in het economisch verkeer, dus de naam waaronder de onderneming handel drijft.

Vaak is handelsnaam gelijk aan de merknaam maar dit hoeft niet zo te zijn. Een onderneming kan meerdere merken voeren onder één handelsnaam.

Een handelsnaam kan je regristeren of wijzigen bij de Kamer van Koophandel. Deze handelsnaam mag niet teveel lijken op een bestaande handelsnaam in dezelfde branche.

 

Wat is een grootboek?

Het grootboek is de verzamelnaam voor alle uitgaven en ontvangsten op grootboekrekeningen. De balans aanpassen wanneer er een mutatie in één van de posten plaatsvindt, is tijdrovend en de kans op fouten is groot.

Daarom wordt er vaak gewerkt met een grootboek. Het grootboek helpt je bij het opstellen van een balans en een winst- en verliesrekening.

Een grootboek is opgesteld uit verschillende grootboekrekeningen, waarmee inzicht wordt gegeven in de kosten en opbrengsten van een onderneming. Iedere grootboekrekening heeft een uniek nummer en omschrijving.

De grootboekrekeningen worden onderverdeeld in balansrekeningen en resultatenrekeningen. Voorbeelden van balansrekeningen zijn: gebouw, machines en afschrijvingen. Voorbeelden van resultatenrekeningen zijn: omzet, btw en inkoopkosten.

 

Wat is goodwill?

Goodwill is een Engelse term die letterlijk 'welwillendheid' betekent en die in de financiële wereld wordt gebruikt om dat gedeelte van de marktwaarde van een onderneming aan te duiden dat niet direct toewijsbaar is aan de activa en passiva.

Het is dus de meerwaarde van het bedrijf naast de intrinsieke waarde van een bedrijf. Deze meerwaarde wordt bepaald door de merkwaarde en reputatie van het bedrijf en door bijvoorbeeld de grootte van het klantenbestand.

Goodwill wordt vooral gebruikt bij overnames of toetredingen tot de maatschap. In de horeca kan de waardering bijvoorbeeld sterk afhankelijk zijn van de uitbater en de klanten die voor die uitbater naar het café komen.

Welke soorten goodwill bestaan er?

Ondernemingsgoodwill:  Deze goodwill is bijvoorbeeld een goede organisatie van de onderneming, een bijzonder recept waardoor een bekend product is ontstaan of een heel speciaal vestigingspunt van een onderneming.

Persoonlijke goodwill: Goodwill van de ondernemer zelf. Dit kan bijvoorbeeld een zeer bekwame kapper of ontwerper zijn. Of specifieke kennis die een ondernemer bij een overname meeneemt.

Goodwill berekenen voor de horeca?

Goodwill is de meerwaarde van het bedrijf naast de intrinsieke waarde van een bedrijf. Deze meerwaarde wordt bepaald door de merkwaarde en reputatie van het bedrijf en door bijvoorbeeld de grootte van het klantenbestand.

Goodwill wordt vooral gebruikt bij overnames of toetredingen tot de maatschap. In de horeca kan de waardering sterk afhankelijk zijn van de uitbater en de klanten die voor die uitbater naar het café komen.

Goodwill is dus het verschil tussen de zichtbare waarde en de betaalde (hogere) prijs voor een onderneming bij overname. Factoren die de hoogte van de goodwill bepalen zijn:

  • goede naam bedrijf en/of personeel;
  • product;
  • locatie.

Goodwill is vaak meer onderhandelen dan dat het te berekenen is. Om toch een indicatie te krijgen van deze goodwill wordt vaak een standaard formule gebruikt die uitgaat van de overwinst. Hierbij wordt de rentabiliteit van de afgelopen drie jaar als uitgangspositie genomen.

Buitengewone baten en lasten worden hierin niet meegenomen. Hierna wordt het salaris dat de ondernemer zichzelf uitkeert in mindering gebracht en wordt de rente op het eigen vermogen van de winst afgetrokken. Het bedrag dat hieruit komt, is de overwinst.

Om de goodwill te berekenen in de horeca, wordt de overwinst van het bedrijf vermenigvuldigd met een factor die sterk kan variëren en voor een groot deel afhankelijk is van de ervaring, dienstjaren vorige eigenaar, leeftijd van de inventaris en machines.

Let op: beginnende horecaondernemers, gedreven door hun enthousiasme en soms jeugdige overmoed, betalen regelmatig forse bedragen voor goodwill voor toekomstige inkomsten die nooit werden gerealiseerd. 

Dit komt omdat het kan voorkomen dat een restaurant of café afhankelijk is van de eigenaar of kok en wanneer deze na enige tijd vertrekken, ook de duur betaalde goodwill verloren gaat. Pas hier daarom erg mee op.

 

Wat is goed koopmansgebruik?

Goed koopmansgebruik is een fiscale term die gebruikt wordt in Nederland om de belastbare winst van een onderneming te bepalen.

De term wordt genoemd in artikel 3.25 van de Wet inkomstenbelasting 2001 (en wordt in artikel 8 van de Wet op de vennootschapsbelasting 1969 van overeenkomstige toepassing bepaald)

Goed koopmansgebruik betekent dat de boekhouding op een algemeen geaccepteerde manier wordt gevoerd. De boekhouding is waarheidsgetrouw en past bij het type onderneming.

Goed koopmansgebruik is een fiscaal begrip dat lastig te omschrijven is. Vaak wordt pas duidelijk of iets naar goed koopmansgebruik uitgevoerd is, nadat een rechter uitspraak heeft gedaan. En soms verandert de uitleg van het begrip omdat het zich aanpast aan wat gebruikelijk is in nieuwe tijden / nieuwe sectoren.

 

Wat is fiscale oudedagsreserve?

Een fiscale oudedagsreserve is het reserveren van een deel van de winst voor de inkomstenbelasting als oudedagsvoorziening. Om de oudedagsreserve te kunnen vormen, moet je ondernemer zijn voor de inkomstenbelasting en moet je voldoen aan het urencriterium.

Je mag aan het begin van het kalenderjaar de AOW-leeftijd nog niet hebben bereikt. Ondernemers voor de vennootschapsbelasting, zoals bv's, of commanditaire vennoten kunnen de reserve niet vormen. Dit is het geval omdat ze wel winst uit de onderneming hebben maar zelf geen ondernemer voor de inkomstenbelasting zijn.

Het vormen van een oudedagsreserve betekent niet dat je daadwerkelijk geld opzij zet. Het is een reservering van een deel van de winst. De reservering zorgt voor uitstel van belastingheffing over dat deel van de winst. Dit levert dus op de korte termijn belastingvoordeel op.

De oudedagsvoorziening wordt altijd voor jou persoonlijk opgebouwd en kan geregeld worden door bijvoorbeeld de aankoop van een lijfrente bij een verzekeraar. Als je meerdere ondernemingen hebt dan kan je de opgebouwde oudedagsreserve verdelen over de balansen van al je ondernemingen.

 

Wat is enkelvoudig boekhouden?

Enkelvoudig boekhouden is alleen het bijhouden van de in- en verkopen van een onderneming. Dubbel boekhouden is daarentegen een boekhoudmethode waarbij elke transactie of gebeurtenis op zijn minst op twee verschillende manieren wordt geadministreerd.

Elke transactie wordt hierbij op de creditkant én debet-kant op een of meer grootboekrekeningen geboekt. Voor een enkelvoudige boekhouding heb je geen boekhoudpakket nodig maar voor een dubbele boekhouding wel.

Het voordeel van een dubbele boekhouding is dat je altijd gemakkelijk de financiële positie van je bedrijf kan opvragen. Je kan tijdig bijsturen en eventuele verliezen omzetten in winsten.

Wanneer gebruik je enkelvoudig boekhouden en wanneer dubbel boekhouden?

Kleine bedrijven hebben vaak genoeg aan een enkelvoudige boekhouding. Heb je echter een vennootschap of groter bedrijf, dan is een volledige boekhouding volgens het dubbel boekhouden principe vaak belangrijk en zelfs verplicht.

Daarnaast speelt ook de sector waarin je bedrijf actief is een rol bij het kiezen voor een enkelvoudige of dubbele boekhouding. Het beste is om te overleggen met je boekhouder of accountant over de beste keuze voor jouw bedrijf. 

 

Wat is eigen vermogen?

Het eigen vermogen is het saldo van alle bezittingen enerzijds en alle schulden aan derden anderzijds, van een onderneming. Het eigen vermogen vind je aan de rechterzijde, de creditzijde van de balans.

Het eigen vermogen is, samen met de schulden, onderdeel van de zogenaamde 'passiva' op de balans. Dit is omdat het eigen vermogen wordt gezien als schuld aan de eigenaars van het bedrijf. Het eigen vermogen is het kapitaal dat meteen beschikbaar is en bij het bedrijf zelf hoort.

Wanneer je bijvoorbeeld een betaalrekening hebt voor het bedrijf met een geldbedrag erop, dan kan dit bij de post 'eigen vermogen' gezet worden.

Het eigen vermogen neemt af wanneer: de onderneming verlies lijdt, door het uitbetalen van dividend, door afschrijving en/of door een kapitaal-terugstorting of privéonttrekking. Het neemt toe wanneer de onderneming winst maakt en door een kapitaalstorting/privétoevoeging. Het eigen vermogen is bij een gezond bedrijf positief.

Hoe bereken je het eigen vermogen?

Er zijn verschillende manieren om het eigen vermogen te berekenen. De meest eenvoudige manier is de onderstaande manier:

Eigen vermogen = Activa (bezittingen) - Passiva (schulden)

De bedragen voor activa en passiva vind je terug op de balans.

Bij een natuurlijk persoon is het eigen vermogen ongeveer al het eigen bezit behalve het bezit van een eigen woning, een eigen auto, het gespaarde bedrag van een levensloopverzekering en goederen die je gebruikt.