Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat zijn kortlopende schulden?

Kortlopende schulden ook wel vlottende activa of kort vreemd vermogen genoemd, zijn schulden die op korte termijn - binnen één jaar - betaald moeten worden. De kortlopende schulden vormen samen met de langlopende schulden het vreemd vermogen

Het vreemd vermogen staat aan de rechterkant van de balans. Deze kant wordt ook wel de passiva genoemd. 

Voorbeelden van kortlopende schulden

Dit zijn een aantal voorbeelden van kortlopende schulden:

  • Handelsschulden aan leveranciers
  • Overige crediteuren
  • Nog te betalen kosten
  • Nog te betalen belastingen

Een ander veelvoorkomende vorm van kort vreemd vermogen is het bankkrediet. 

Kortlopende schulden berekenen 

Je berekent de kortlopende schulden door alle schulden op een bepaald moment bij elkaar op te stellen. Je vindt deze op de creditzijde van de balans. 

 

Wat is de kleineondernemersregeling?

De kleineondernemersregeling (KOR) is een regeling voor kleine bedrijven om minder of soms zelfs helemaal geen belasting aan de Belastingdienst te hoeven afdragen. Als je in een jaar minder dan € 1.883,- btw moet betalen, dan kan je in aanmerking komen voor belastingvermindering of -kwijtschelding via deze regeling.

Er zijn vier voorwaarden waar je aan moet voldoen:

  • Je hebt een eenmanszaak of je onderneming is een samenwerkingsverband van natuurlijke personen, zoals een maatschap of een vennootschap onder firma.
  • Je moet na aftrek van de voorbelasting minder dan € 1.883,- btw betalen in een jaar.
  • Je onderneming is in Nederland gevestigd.
  • Je voldoet aan je administratieve verplichtingen voor de btw.

Je kan de belastingvermindering zelf berekenen op de site van de Belastingdienst bij 'Hoe bereken ik mijn belastingvermindering?'.

Het is belangrijk om te weten dat de kleineondernemersregeling niet geldt voor rechtspersonen. Dit zijn bijvoorbeeld bv’s, stichtingen of verenigingen. De regeling geldt daarom ook niet als een van de maten in een maatschap een rechtspersoon is. 

Hoe werkt de kleineondernemersregeling?

Door het toepassen van de kleineondernemersregeling is het mogelijk om belastingvermindering op het btw-bedrag te verkrijgen dat je aan de Belastingdienst moet betalen. De hoogte van de belastingvermindering is vastgelegd door de Belastingdienst. Deze is vormgegeven in een eenvoudig rekenmodel. Dat staat weergegeven op de site van de Belastingdienst.

Voorbeeld kleineondernemersregeling 

Een bloemenwinkel heeft een jaaromzet van €75.000. Dit bedrag is exclusief btw. Over deze omzet is een btw bedrag van 9% verschuldigd. Dit resulteert in een bedrag van €6.750. Om de jaaromzet van €75.000 te halen heeft de bloemenwinkel kosten gemaakt en bloemen en planten ingekocht. Hierover heeft de winkel €5.115 btw betaald. Dit bedrag mag als voorbelasting afgetrokken worden. De volgende berekening kan nu gemaakt worden.

Te betalen btw is:                                                      €6.750
Voorbelasting:                                                           €5.115
Te betalen btw-bedrag:                                             €1.635
Kleineondernemersregeling 
(2,5 x (€1.883 - €1.635)                                             €620
Te betalen btw                                                          €1.015

Als je in een jaar €1.345,- of minder btw moet betalen aan de Belastingdienst, dan hoef je niets te betalen. Het is overigens niet mogelijk om geld terug te krijgen.

 

Wat zijn kengetallen?

Kengetallen zijn verhoudingscijfers van gegevens uit de jaarrekening, zoals voor liquiditeit, solvabiliteit, rendabiliteit, de omloopsnelheid van debiteuren of voorraden etc. Kengetallen worden gebruikt om bedrijfsinformatie op een compacte manier te kunnen beoordelen en om bedrijven met elkaar te kunnen vergelijken.

Zo kan je bekijken of je met het bedrijf nog op koers loopt of dat je ergens snel moet bijsturen.

Let op: bij het gebruiken van kengetallen uit de balans, moet wel het volgende gerealiseerd worden:

  • een balans is altijd een momentopname
  • de waarderingen op een balans zijn normaal gesproken gebaseerd op de aanname van 'going concern' en meestal niet op actuele waarde.

Wat zijn stuurgetallen?

Stuurgetallen worden vaak verward met kengetallen. Toch hebben deze twee woorden een totaal verschillende betekenis.

In een organisatie worden eerst kengetallen gebruikt die bedrijfsinformatie in een compacte vorm weergeven, en gebruikt wordt voor diagnose van de organisatie. Vervolgens worden stuurgetallen gebruikt om bij te sturen naar de gewenste situatie in het bedrijf.

Een kengetal kan wel een stuurgetal worden als hier een doelstelling aan wordt gekoppeld.

 

Wat is een kasboek?

Een kasboek is een onderdeel van de financiële boekhouding. In een kasboek staan alle contante betaalde transacties die de onderneming heeft gemaakt in chronologische volgorde.

Aangezien het herleiden van de contante betalingen na langere tijd nagenoeg onmogelijk is, moet het kasboek nauwkeurig en dagelijks bij worden gehouden.

Hoe stel ik een kasboek op?

Je kan gebruik maken van een papieren kasboek of een digitaal kasboek. Met een boekhoudprogramma zoals Ficsus.nl kan je dezelfde indeling maken als in een papieren kasboek en alles automatisch laten optellen. Dit scheelt je veel tijd. Ook vind je op internet digitale kasboekjes. Er zijn drie groepen uitgaven:

Vaste lasten: lasten die je met een vaste regelmaat betaalt. Meestal betaal je steeds hetzelfde bedrag. Dit is bijvoorbeeld de huur of hypotheek, energie, belastingen, abonnementen en contributies. Deze uitgaven kan je iedere maand in het kasboek schrijven of in 1 keer in het jaaroverzicht.

Reserveringsuitgaven: uitgaven die niet elke maand terugkomen maar wel belangrijk zijn. Kleding, schoenen, meubilair, elektrische apparaten, vakanties en het onderhoud van huis en tuin vallen hieronder. Leg iedere maand wat geld opzij zodat je voor deze uitgaven altijd wat achter de hand hebt.

Huishoudelijke uitgaven: uitgaven die je iedere week doet. Dit zijn bijvoorbeeld boodschappen maar ook kleine uitgaven bij de drogist, de kapper, sigaretten of cadeautjes.

Het is belangrijk om van alle uitgaven de bonnetjes te bewaren en de bedragen bij de desbetreffende categorie in je kasboek te zetten. Zo krijg je snel een goed overzicht van de uitgaven.

Wat is een kasboekhouding?

De kasboekhouding (ook wel journaal genoemd) wordt zowel bij het enkel boekhouden als bij het dubbel boekhouden gebruikt. Hierin wordt in chronologische volgorde alleen alle inkomsten en uitgaven genoteerd, geen opbrengsten en kosten. 

Bij het dubbel boekhouden wordt dit vervolgens verder uitgewerkt in een grootboek maar bij het enkel boekhouden worden de inkomsten en uitgaven alleen bijgehouden.

 

Wat is een jaarrekening?

Een jaarrekening is een financieel verslag van je onderneming die elk jaar opgesteld wordt. Een jaarrekening geeft de prestaties, voornamelijk het financiële aspect, van een onderneming weer.

In een jaarrekening zijn de balans met toelichting en de winst- en verliesrekening van dat jaar opgenomen. Vaak wordt dit aangevuld met het jaarverslag van het bestuur van de onderneming. De jaarrekening sluit aan bij de administratie en die sluit weer aan bij de boekstukken, zoals facturen, bonnen en bankafschriften.

Meestal stelt een boekhouder of belastingadviseur de jaarrekening op, maar sommige ondernemers doen het zelf. Voor rechtspersonen is een accountantsverklaring over de jaarrekening vaak verplicht.

Hoe stel ik een jaarrekening op?

Een jaarrekening is een financieel verslag van je onderneming wat je elk jaar opstelt. Een jaarrekening geeft de prestaties, voornamelijk het financiële aspect, van een onderneming weer.

Wanneer je een jaarrekening opstelt, dan begin je met de balans met toelichting en de winst- en verliesrekening van dat jaar. Vaak wordt dit aangevuld met het jaarverslag van het bestuur van de onderneming. De jaarrekening sluit aan bij de administratie en die sluit weer aan bij de boekstukken, zoals facturen, bonnen en bankafschriften.

Wat is een geconsolideerde jaarrekening?

Een geconsolideerde jaarrekening is de jaarrekening van het moederbedrijf van een concern, waarin de resultaten van de dochterondernemingen opgenomen zijn.  Deze resultaten worden samengevoegd en gepresenteerd als 'één' bedrijf. Voor de manier waarop er geconsolideerd moet worden en of een dochteronderneming geconsolideerd mag worden, gelden er bepaalde regels.

Er zijn twee verschillende technieken om tot een geconsolideerde jaarrekening te komen: integrale of partiële consolidatie. Welke techniek het beste kan worden toegepast, hangt af van de holdingconstructie. Bij een integrale consolidatie worden de balans en winst- en verliesrekeningen van de ondernemingen voor 100% meegenomen.

Bij partiële consolidatie worden de cijfers uit de balans en winst- en verliesrekening van een onderneming meegenomen naar rato van het percentage aandelen dat de moederorganisatie bezit.

Het opstellen van een geconsolideerde jaarrekening is erg lastig. Daarom is het handig om een account hiervoor in de arm te nemen die hierin gespecialiseerd is.

Is een jaarrekening verplicht?

Voor bepaalde organisaties is het verplicht om de jaarrekening te deponeren bij de Kamer van Koophandel. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de volgende organisatievormen:

  • BV's
  • NV's
  • coöperaties;
  • onderlinge waarborgmaatschappijen;
  • VOF's en cv´s waarvan alle beherende vennoten buitenlandse kapitaalvennoten zijn;
  • vereniging en stichting met een onderneming die in twee opeenvolgende boekjaren minimaal € 4,4 miljoen per jaar omzetten; 
  • buitenlandse rechtspersoon met vestigingen in Nederland die in het land van herkomst ook een jaarrekening moeten publiceren. Zij moeten een jaarrekening in dezelfde vorm aanleveren als in het herkomstland.
  • ondernemingen die onder de Wet Formeel buitenlandse vennootschap vallen. Zij moeten een jaarrekening deponeren volgens de Nederlandse regels en een jaarrekening volgens de regels van het herkomstland.

Voor alle informatie omtrent de bedrijven die verplicht zijn om een jaarrekening te deponeren, kijk je op de site van de Belastingdienst.
 

Hoe moet ik een jaarrekening deponeren?

De wijze van deponeren hangt af van je bedrijfsklasse. Ondernemers in de bedrijfsklasse micro of klein kunnen vanaf boekjaar 2016 alleen nog digitaal (laten) deponeren. Met de online service Zelf Deponeren Jaarrekening deponeer je je jaarrekening direct elektronisch bij de Kamer van Koophandel.

Het is ook mogelijk je jaarrekening via financiële software (SBR) te deponeren. Grote en middelgrote bedrijven sturen hun jaarrekening op per post of e-mail.

In onderstaande tabel vind je een overzicht van de verschillende deponeeropties voor jouw bedrijf. In het document Verplichting om digitaal te deponeren  van de Belastingdienst, vind je informatie over (digitaal) deponeren in enkele specifieke situaties.

Hoe moet ik een jaarrekening lezen?

Wanneer je een jaarrekening leest, dan zie je als eerste de balans met toelichting en de winst- en verliesrekening van dat jaar. Vaak wordt dit aangevuld met het jaarverslag van het bestuur van de onderneming. De jaarrekening sluit aan bij de administratie en die sluit weer aan bij de boekstukken, zoals facturen, bonnen en bankafschriften.

Meestal stelt een boekhouder of belastingadviseur de jaarrekening op, maar sommige ondernemers doen het zelf. Voor rechtspersonen is een accountantsverklaring over de jaarrekening vaak verplicht.

 

Wat zijn interne overboekingen?

Interne overboekingen zijn boekingen tussen je eigen rekeningen, zoals een overboeking van de rekening courant naar je spaarrekening.

Door gebruik te maken van interne boekingen in een boekhoudprogramma voorkom je dat bedragen dubbel worden geteld (als uitgaven bij de ene rekening en als inkomsten bij de andere rekening). 

Het boekhoudprogramma van Ficsus.nl werkt met de knop 'Interne boekingen'. Je kunt op die manier heel eenvoudig bedragen tussen verschillende rekening corrigeren. 

 

Wat is een ICP opgave?

ICP opgave staat voor intracommunautaire prestaties. 

Naast een btw-aangifte doe je (als je bedrijf zaken doet met ondernemers uit andere EU-landen) ook een opgaaf intracommunautaire prestaties.

In deze aangifte vul je alle intracommunautaire leveringen en diensten in, die je bedrijf heeft geleverd aan klanten die in andere EU-landen btw-aangifte moeten doen.