Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat is egalisatiereserve?

Een egalisatiereserve is bedoeld voor de bedrijfskosten die je eens in de paar jaar moet maken voor het periodiek onderhoud van bedrijfsmiddelen, zoals een bedrijfspand.  

Deze reserve mag ook aangelegd worden voor toekomstige uitgaven, zoals milieuverontreiniging. Je kan zo als ondernemer nu al rekening houden met uitgaven die je in de toekomst verwacht.

Een voordeel hiervan is dat je de kosten kunt spreiden over verschillende jaren en zo minder belasting hoeft te betalen in deze jaren.

Een egalisatiereserve mag niet worden gevormd voor jaarlijks terugkerende uitgaven of voor de aanschaf van bedrijfsmiddelen.

 

Wat is dubbel boekhouden?

Het dubbel boekhouden is een boekhoudmethode waarbij elke transactie of gebeurtenis op zijn minst op twee verschillende manieren wordt geadministreerd. Elke transactie wordt hierbij op de creditzijde én debetzijde op een of meer grootboekrekeningen geboekt.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van dagboeken (zoals een kasboek, inkoopboek of verkoopboek) die een automatische tegenrekening kunnen hebben ingesteld. Dit omdat het credittotaal gelijk moet zijn aan het debet-totaal.

Enkelvoudig boekhouden is alleen het bijhouden van de in- en verkopen maar een dubbele boekhouding zorgt voor een bewijskrachtig (beleids)instrument. Je hebt hiervoor een (online) boekhoudpakket nodig.

Met een dubbele boekhouding kan je altijd gemakkelijk de financiële positie van je bedrijf opvragen. Je kan tijdig bijsturen en eventuele verliezen omzetten in winsten.

Wanneer gebruik je enkelvoudig boekhouden en wanneer dubbel boekhouden?

Kleine bedrijven hebben vaak genoeg aan een enkelvoudige boekhouding. Heb je echter een vennootschap of groter bedrijf, dan is een volledige boekhouding volgens het dubbel boekhouden principe vaak belangrijk en zelfs verplicht.

Daarnaast speelt ook de sector waarin je bedrijf actief is een rol bij het kiezen voor een enkelvoudige of dubbele boekhouding. Het beste is om te overleggen met je boekhouder of accountant over de beste keuze voor jouw bedrijf. 

 

Wat is current ratio?

De current ratio berekent of je bedrijf op korte of middellange termijn te maken krijgt met liquiditeitsproblemen. Het laat zien in hoeverre je beschikt over liquide middelen om op korte termijn je schuldeisers te kunnen betalen.

Je wil namelijk niet voor de verrassing komen te staan dat je je rekeningen niet meer kunt betalen. 

Aan de hand van current ratio wordt de liquiditeitspositie bepaald. Je krijgt dan te maken met schulden op korte termijn: belastingschulden, crediteuren en schulden op de rekening courant. Hoe bereken je nu de current ratio?

Hoe bereken ik de current ratio? 

Je berekent de current ratio op de volgende manier:

Current ratio = Vlottende activa plus liquide middelen / kortlopende schulden

Als de waarde tussen 1 en 1.5 zit, dan zit je goed. Je kan dan aan alle schuldeisers tegemoet komen. Je moet alleen wel rekening met eventuele dubieuze debiteuren of incourant voorraad. Je vlottende activa en liquide middelen kunnen dan lager uitvallen. 

Een te hoge current ratio wordt door de bank genomen ook niet als positief ervaren. De onderneming heeft namelijk niet met de liquide middelen gedaan. 

Een bezwaar van de current ratio is dat deze wordt berekend met behulp van de balans. Deze wordt doorgaans op zijn vroegst een aantal weken na balansdatum gepubliceerd. De current ratio is dan al enigszins verouderd. 

 

Wat is het boekstuknummer?

Een boekstuknummer gebruik je om stukken / documenten zoals inkoopfacturen op zo'n manier op te slaan, zodat ze gemakkelijk gekoppeld kunnen worden aan (jaar)cijfers.

De (oplopende) boekstuknummers zijn referenties naar je documenten. Het is dus eigenlijk een soort 'tag'.  

Vaak wordt het factuurnummer als boeknummer gebruikt. 

 

Wat is een begroting?

Een begroting is de financiële vertaling van de geplande activiteiten van een onderneming of een persoon. Het is, met andere woorden, een cijfermatige weergave van alle geplande inkomsten en uitgaven over een bepaalde periode (1 jaar of langer).

Een begroting is een samenvattend geheel van verschillende zogenaamde 'deelbegrotingen'. Voorbeelden van deelbegrotingen zijn de financieringsbegroting, de investeringsbegroting en de liquiditeitsbegroting. Een gefaseerde begroting is een begroting over een kortere periode (meestal een maand of een periode van vier weken).

Dit is met name belang in bedrijven waar sprake is van een seizoenspatroon.

Er zijn vier methoden om een begroting samen te stellen. In de praktijk kan ook een combinatie van deze vier methoden worden gebruikt. De methoden zijn:

1. Variabel: Hierbij is de begroting afhankelijk van het werkelijk aantal activiteiten. Het budget wordt dan berekend door de activiteiten te vermenigvuldigen met de prijs.

2. Vast: bij de vaste kostenbegroting wordt een vast bedrag gereserveerd voor bepaalde activiteiten. Dit kan bijvoorbeeld een salesbegroting of marketingbegroting zijn.

3. Gemengd: Bij deze begroting wordt een vaste begroting bepaald en is het budget hiervoor afhankelijk van het werkelijk aantal activiteiten.

4. Flexibel: dit is een variant op de variabele kostenbegroting. Het verschil is dat bij de variabele kostenbegroting de kosten gelijkmatig verlopen en in de flexibele kostenbegroting wordt uitgegaan van een progressief verloop van de kosten.

 

Wat is een auditfile?

Een auditfile is een computerbestand waarin de meest gebruikte gegevens van een boekhouding worden opgeslagen en / of uitgewisseld naar andere administratieve systemen.

Het is een open standaard waardoor de Auditfile niet gebonden is aan een bepaald boekhoudprogramma.

De auditfile geeft een standaardoverzicht van alle mutaties in je grootboekrekening(en). Deze mutaties worden per periode, meestal per boekjaar, gegroepeerd. Auditfiles worden vooral gebruikt door de Belastingdienst, boekhouders en accountants.

Zij gebruiken dit omdat auditfiles worden ingelezen in analyse-pakketten waarmee de mutaties van je bedrijf gemakkelijk kunnen worden geanalyseerd.

Omdat een auditfile niet gebonden is aan een boekhoudprogramma kan je alle mutaties gemakkelijk meenemen naar een ander boekhoudprogramma.

 

Wat is cashflow?

Een cashflow is het Engelse woord voor kasstroom. Het is een term in de bedrijfseconomie die de in- en uitstroom van liquide middelen aangeeft.

Het is een goed meetinstrument om je financiële positie op de voet te volgen. Banken beoordelen ook je cashflow wanneer je een kredietaanvraag doet.

De netto kasstroom is het verschil tussen de inkomsten en uitgaven gedurende een bepaalde periode of voor een bepaald project.