Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat is de beta-formule?

De beta formule staat voor beginvoorraad, eindvoorraad, toename en afname. Door de eerste drie variabelen met elkaar te vergelijken kan de afname van de voorraad berekend worden. Je kunt deze formule als volgt weergeven: 

  • Beginvoorraad + inkopen - eindvoorraad = verkopen

Het fijne aan deze formule is dat je met de drie variabelen altijd de ontbrekende variabele kan berekenen. Weet je bijvoorbeeld de beginvoorraad, eindvoorraad en verkopen dan kun je eenvoudig je inkopen berekenen. 

De uitkomst van de beta formule is niet altijd 100% goed. Je hebt vaak nog te maken met zogenoemde zijstromen. Je kunt hierbij denken aan diefstal en schade. Hierdoor neemt de voorraad af. De beta formule houdt helaas geen rekening met zijstromen.  

 

Wat is het matchingbeginsel?

Het matchingbeginsel betekent dat je opbrengsten en kosten in dezelfde periode boekt. Dit is van belang om grote verschillen in verschillende periodes terug te dringen. Aan de hand van een voorbeeld wordt dit principe uitgelegd.

Stel je koopt begin januari 200 zonnebrillen. In die maand verkoop je vervolgens slechts 30 zonnebrillen. Het is volgens het matchingbeginsel niet de bedoeling om de gehele inkoop te boeken in januari. Dit zal een vertekent beeld geven van de maand januari. 

Volgens het matchingbeginsel boek je in januari 30 zonnebrillen als inkoop en 30 zonnebrillen als verkoop. Om die reden weet je precies wat je winstmarge is in die maand. De rest van de zonnebrillen verkoop je immers door het jaar heen, zonder dat daarvoor inkopen gedaan hoeft te worden.

 

 

Wat is afnemerskrediet?

Afnemerskrediet is krediet die afnemers aan leveranciers verlenen door bedragen vooruit te betalen voor nog te leveren goederen en diensten. Doordat je vooruitbetaalt geef je als het ware een lening aan het bedrijf. Het bedrijf krijgt hierdoor een verplichting om binnen de afgesproken termijn de goederen of diensten te realiseren. 

Een bank wil bijvoorbeeld rente ontvangen als tegenprestatie voor de gegeven lening. Een aannemer wil vaak een vooraf een aantal betalingen ontvangen om te starten met de bouw van een kantoor. Ook op kleinere schaal komt afnemerskrediet voor. Wanneer je bij Bol.com besteld, betaal je vaak direct via bijvoorbeeld iDEAL. Op dat moment heb je de goederen of diensten nog niet ontvangen. 

Afnemerskrediet moet je op de balans plaatsen onder de noemer 'vooruit ontvangen bedragen'. Je kunt deze vorm van krediet scharen onder het kopje 'kort vreemd vermogen', aangezien de lening vaak snel wordt afgelost. 

Wat is leverancierskrediet?

Leverancierskrediet houdt in dat je producten of diensten levert die je klant niet direct hoeft te betalen. De termijn dat de koper nog niet heeft betaald, geniet hij van een soort krediet. Deze manier van financieren wordt vaak gebruikt voor de aanschaf van voorraden binnen een onderneming. 

De termijn waarbinnen een klant dient te bepalen is afhankelijk van hetgeen je hebt afgesproken. Door de bank genomen is 90 dagen wel het maximum. Een veel gebruikte termijn is 30 dagen. 

Je kunt bij leverancierskrediet onderscheidt maken in productief leverancierskrediet en consumptief leverancierskrediet. Consumptief krediet is van toepassing tussen leverancier en consument. Product leverancierskrediet is van toepassing tussen bedrijf en een ander bedrijf. 

Leverancierskrediet moet geplaatst worden op de balans. Dit betreft namelijk een vordering ook wel debiteur genoemd. 

 

Wat is vermogensetikettering?

Vermogensetikettering is nodig om te bepalen welke vermogensbestanddelen toegerekend kunnen worden tot zakelijk-vermogen of privévermogen. Er wordt namelijk van je verwacht om een duidelijke indeling te maken van vermogen dat valt onder ondernemingsvermogen en valt onder privévermogen.

In de praktijk levert deze toebedeling veel problemen op. In veel gevallen koop je als ondernemer goederen die je niet geheel zakelijk gebruikt. Denk hierbij aan je mobiel. Gebruik je deze alleen voor zakelijke doeleinden of bel je hier ook privé mee?

Je hebt bij vermogensetikettering drie smaken:

  • Verplicht ondernemersvermogen
  • Verplicht privévermogen
  • Keuzevermogen 

Bij verplicht ondernemersvermogen is sprake indien vermogensbestanddelen voor meer dan 90% zakelijk worden gebruikt. Dit vermogen moet je opnemen op de balans. Je kunt denken aan een bedrijfsgebouw en machinepark. 

Van verplicht privévermogen is sprake indien de vermogensbestanddelen naar hun aard als privévermogen gerekend worden en niet gebruik worden voor bedrijfsuitoefening. Denk aan je woonhuis. 

Tot het keuzevermogen behoren vermogensbestanddelen die je zowel zakelijk als privé gebruikt. Je mag dan zelf kiezen of je het tot je zakelijk-vermogen of privévermogen wilt scharen. Deze keuze wordt echter beperkt door de redelijkheid en billijkheid. 

 

 

Wat is een factuurreferentie?

Een factuurreferentie laat aan je klanten zien om welke betaling het precies gaat. Je geeft bijvoorbeeld aan om welke ordernummer, bestelnummer of opdracht het gaat. Hierdoor wordt het voor je klanten makkelijker om de factuur te herkennen en te verwerken in de administratie. 

Door een factuurreferentie is het niet nodig om iedere keer de factuur te openen. Je kan deze nu snel opzoeken in je administratie. Dit bespaart je klanten een hoop tijd en geld. 

Wist je dat door een duidelijke factuurreferentie facturen sneller worden betaald. 

 

Wat is billing?

Billing betekent niets anders dan het versturen van een factuur direct na het leveren van een product of dienst. Met billing zorg je ervoor dat je een openstaande post op je balans creëert. Je klant betaalt immers niet vooraf. Deze openstaande post worden debiteuren genoemd. 

Billig kan risico's met zich meebrengen. Het kan bijvoorbeeld even duren voordat een klant betaalt, waardoor je misschien je eigen rekeningen niet meer kan betalen. Je zit dan met een cashflow probleem. Let daarom altijd goed op wanneer je gebruik gaat maken van billing.