Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!
Wat is een scontrovorm?
Een scontrovorm wordt gebruik om een balans in horizontale vorm op te stellen. De balans bestaat vervolgens uit een activa en passiva gedeelte. Het is van belang dat beide kanten met elkaar in evenwicht zijn.
Een andere vorm om een balans weer te geven is in staffelvorm. Je verwerkt de balans dan op een verticale manier.
De onderdelen zijn bij beide methoden aan elkaar gelijk. Bij de staffelvorm reken je echter naar het eigen vermogen toe. Je start met de bezittingen en brengt daarvan de schulden in mindering. Vervolgens sluit je af met het eigen vermogen.
Wat is een XML-factuur?
XML-factuur betekent eXtended Markup Language en is het standaard verwerken van elektronische facturen. Dit is een standaard van formele opmaaktalen. Hiermee kunnen gestructureerde gegevens weergegeven worden in de vorm van een platte tekst.
Het wordt voornamelijk gebruikt tussen het systeem van je leverancier en eigen bedrijf. Hierdoor verwerk je de facturen sneller en met minder minder fouten. Er bestaan verschillende standaarden voor XML-facturen. De meest bekende daarvan zijn UBL en eFactura.
XML is een open standaard. Hierdoor is het voor iedereen toegankelijk.
Wat is een subboek?
Een subboek vormt samen met het grootboek de basis van je boekhouding. In het grootboek worden voornamelijk alle 'hoofdposten' omschreven. Deze posten zijn te onderscheiden in balansposten en winst- en verliesrekeningposten.
Het subboek geeft een meer gedetailleerder overzicht van de mutaties. Je kunt daarbij denken aan:
- De betalingen en ontvangsten die hebben plaatsgevonden.
- Welke crediteuren en debiteuren heeft een bedrijf.
- Hoe zijn de vaste activa opgebouwd.
Je kunt dus als vuistregel het volgende hanteren: in het grootboek worden de grote lijnen aangegeven en in het subboek de details van de grote lijnen. In de boekhouding worden de volgende subboeken gebruikt:
- Bankboek
- Kasboek
- Verkoopboek
- Inkoopboek
- Voorraadboek
Wat is extracomptabel?
Extracomptabel is het verwerken van (financiële) gegevens buiten de boekhouding om. De gegevens worden dus niet in een grootboek verwerkt. Ze worden op een andere plaats verwerkt.
Omdat je de gegevens niet verwerkt in je grootboek, moet je ze wel ergens anders bijhouden. Vaak wordt hiervoor een afzonderlijke lijst voor gebruikt, te denken valt aan: Excel. Je kunt hier bijvoorbeeld je uren- of kilometerregistratie in verwerken.
In het boekhoudprogramma van Ficsus.nl verwerk je de meeste gegevens gewoon in je boekhouding. Je uren- en kilometerregistratie zitten bijvoorbeeld geïntegreerd in je boekhouding. Verwerken van gegevens buiten je de boekhouding om is bijna niet meer noodzakelijk.
Wat is de VAMIL-regeling?
De VAMIL-regeling staat voor Willekeurige afschrijving milieu-investeringen. Dit zijn subsidies op milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen voor ondernemers.
Met deze regeling kun je een investering op een willekeurig moment afschrijven. Vanaf 2011 zit er op deze regeling een beperking. Je kunt namelijk maar tot 75% afschrijven. Door gebruik te maken van willekeurig afschrijven verlaag je de fiscale winst in een jaar en betaal je dus minder belasting. Dit geeft je als ondernemer een rente- en liquiditeitsvoordeel.
Naast deze regeling kun je ook gebruik maken van de milieu-investeringsaftrek (MIA). Met deze regeling kun je ook de fiscale winst verlagen. Ook op deze regeling zit een beperking. Je kun tot 36 procent van het investeringsbedrag in mindering brengen op de fiscale winst.
Deze 2 regelingen worden vaak met elkaar gecombineerd, maar zijn echter tot verschillend van elkaar. Ze maken gebruik van een gezamenlijke Milieulijst. Op deze lijst vindt je de bedrijfsmiddelen die in aanmerking komen voor de 2 genoemde regelingen. Je kunt deze lijst inzien op de site van RVO.nl.
Op de site van de Belastingdienst staan de voorwaarden wanneer men in aanmerking komt voor de MIA- en VAMIL-regelingen:
- Het bedrijfsmiddel staat op de milieulijst.
- Het bedrijfsmiddel is niet eerder gebruikt.
- De investering moet betrekking hebben op aanschaf- en voortbrengingskosten van het bedrijfsmiddel.
- Voor de MIA moet het bedrag aan milieu-investeringen minimaal € 2.500 per bedrijfsmiddel zijn.
- U kunt voor hetzelfde bedrijfsmiddel geen energie-investeringsaftrek én milieu-investeringsaftrek tegelijk krijgen.
Hoe kan je gebruik maken van deze regeling? Allereerst dien je binnen 3 maanden na de investering een melding te doen bij RVO.nl. Je krijgt van deze instantie vervolgens een ontvangstbevestiging die je in je boekhouding dient te bewaren.
Wat is een UBL-factuur
Een UBL-factuur is het digitaal versturen van facturen. Er komt dus geen papieren factureren meer aan te pas. UBL betekent Universal Business Language en is tot stand gekomen door de Ministerie van Economische zaken. Een UBL-factuur is een .XML-formaat
De Nederlandse overheid wil op ten duur dat alle facturen helemaal digitaal verlopen. De eisen aan een digitale factuur zijn gelijk aan dat van een papieren factuur. Je kunt de factuur direct versturen vanuit je boekhoudpakket.
Door het versturen van een UBL-factuur wordt de kansen op fouten in de administratie minimaal. De klant hoeft immers de facturen niet over te typen in zijn boekhouding.
Wat zijn buitengewone baten en lasten?
Buitengewone baten en lasten zijn kosten of opbrengsten die niet voortkomen uit de normale bedrijfsuitoefening. Je kunt bijvoorbeeld denken aan de verkoop van activa.
Men gebruikt buitengewone baten en lasten vaak om de boekhouding er beter of slechter uit te doen zien. Dit gebeurt als een bedrijf op slinkse wijze minder dividend uit wil keren aan hun aandeelhouders. Het omgekeerde kan ook voorkomen, namelijk dat juist betere cijfers om de aandeelhouders tevreden te houden.
Al met al zijn buitengewone baten en lasten een interessant onderwerp tot discussie. Temeer omdat het de cijfers in het jaarverslag beïnvloed.