Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Wat is een IBAN-nummer?

Een IBAN-nummer staat voor International Bank Account Number. Dit nummer is op 14 augustus 1999 ingevoerd. Dit nummer wil eigenlijk simpelweg zeggen dat iedereen een internationaal bankrekeningnummer heeft. 

Europa is namelijk overgegaan tot één betaalmarkt, de zogenoemde SEPA-landen. Op deze site staan de aangesloten landen. 

Een IBAN-nummer is in ieder SEPA-land hetzelfde. Het nummer is als volgt opgebouwd:

  • 2 letters (landcode)
  • 2 controle cijfers
  • Code van de bank
  • Rekeningnummer

De cijfers bestaan meestal uit reeksen van 4. Dit wordt gedaan om het IBAN-nummer leesbaar te houden. 

Op deze site kun je heel eenvoudig je huidige bankrekeningnummer omrekenen naar IBAN. Dit is overigens geheel gratis. 

 

Wat is een BIC-nummer?

Een BIC-nummer is de afkorting van Bank Indentifier Code en wordt gebruik om een bank te herkennen. Deze code gebruikt men bij internationale overboekingen. Een bank kan hierdoor snel worden geïdentificeerd. 

Een BIC-nummer kan niet gebruik worden voor individuele rekeningen. Hiervoor gebruik je een IBAN-nummer. Dit nummer staat voor International Bank Account Number. Dit nummer is in ieder land hetzelfde uitgebouwd. Dit nummer is als volgt uitgebouwd:

  • Huidig rekeningnummer
  • Landcode
  • Controlegetal
  • Code bank
  • Één of meerdere nullen

Een BIC-nummer bestaat daarentegen uit het volgende:

  • Vier letters (bankcode)
  • Twee letters (landcode)
  • Twee letters of getallen (locatiecode)

Ieder bank hanteert haar eigen BIC-nummer. Je kunt deze raadplegen op de site van desbetreffende bank. 

 

Wat is een grootboekrekening

Een grootboekrekening bevat de inkomsten en uitgaven van een bedrijf. Het ordent als het ware je boekhouding om sneller de balans en winst- en verliesrekening te maken. Boven het grootboekrekening staat het grootboek. In dit grootboek staan alle grootboekrekeningen opgenomen.

Wanneer je een grootboekrekening aanmaakt, dan krijgt die een uniek nummer. Dit uniek nummer maakt het makkelijker om de verschillende grootboekrekeningen sneller terug te vinden. Een grootboekrekening is gebaseerd op het type balans of het type winst- en verliesrekening.

Je gebruikt een grootboekrekening om een correcte balans en winst- en verliesrekening te maken. Eveneens krijg je hierdoor meer grip op je financiën. Tevens geeft een grootboekrekening overzicht welke producten of diensten goed of juist slecht verkopen. Al met al kan je betere beslissingen maken indien je gebruikt maakt van grootboekrekeningen. 

 

 

Hoe bereken je de nettowinst?

 Je berekent de nettowinst door van de omzet de inkoopwaarde eraf te halen en deze uitkomst vervolgens te verminderen met de bedrijfskosten. Laten we dit stap voor stap met je doornemen. Door allereerst de inkoopwaarde van je omzet af te halen, houd je de brutowinst over. De brutowinst verminder je vervolgens met de bedrijfskosten. 

Voorbeeld berekenen nettowinst

Je verkoopt een spijkerbroek voor €100. De inkoop van deze spijkerbroek in €50. Je verkoopt in de maand juni 1000 spijkerbroeken. De bedrijfskosten bedragen in de periode €2000.

De nettowinst over die periode is dus 1000 * (€100 - €50) - €2000 = €47.000.

 

 

Wat is inkoopwaarde van de omzet

De inkoopwaarde van de omzet staat gelijk aan de inkooprijs van alle verkochte producten. Als onderneming koop je bijvoorbeeld 100 broeken voor €50 per broek. Je verkoopt die broeken vervolgens voor €100 per broek. De inkoopwaarde van de omzet is dan €5.000. De brutowinst is dan €100 - €50 * 100 = €5.000.

Je kunt de inkoopwaarde van de omzet ook berekenen met de Beta formule. Deze formule is als volgt:

  • Beginvoorraad + Inkopen - Eindvoorraad = Verkopen. 

Met bovenstaande formule bereken je de voorraad. De inkoopwaarde van de omzet staat niet gelijk aan de inkopen. Je moet uitgaan van het matching-beginsel. Dit begrip houdt in dat de kosten en opbrengsten aan dezelfde periode toeschreven dienen te worden. Je koopt in een maand bijvoorbeeld 50 broeken en je verkoopt er volgens maar 40. Je mag dan ook maar de kosten nemen voor 40 broeken en niet voor de volledige inkoop van 50 broeken. 

Wanneer je het matching-beginsel niet zal gebruiken kan je een vertekent beeld krijgen van je onderneming. Je kan immers in een maand veel inkopen doen, zonder dat daar veel verkoop tegenover staat. Dan zal je in die maand veel verlies lijden, terwijl je juist in de andere maanden meer verkoopt en bijna niets meer hoeft in te kopen. 

 

Wat is de brutowinstmarge?

De brutowinstmarge betreft een percentage van de omzet dat overblijft als je alle inkopen hebt betaald. Je drukt de brutowinstmarge uit in en percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde.

Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken:

  • Omzet - kostprijs van producten / omzet * 100%

Voorbeeld berekenen brutowinstmarge 

Je verkoopt een paar schoenen voor een bedrag van €100 (inclusief €21 btw). De inkoopprijs van een paar schoenen is €50 (inclusief €10,50). Je verkoopt in het totaal 1000 paar schoenen. De inkoopwaarde van schoenen is dan €50.000. 

De bedrijfskosten van de onderneming bedragen €4.000

De bruto kun je geheel eenvoudig uitrekenen door eerst de omzet en de inkoopwaarde zonder btw te bepalen. De omzet zonder btw is dus 1000 * (€100-€21) = €79.000.

De inkoopwaarde van de omzet zonder btw is dus 1000 * (€50 - €10,50) €39.500. De brutowinst is in dit geval is €79.000 - €39.500 = €39.500.

De brutowinst in procenten is (€39.500 delen door €79.000) keer 100% = 50%.

Wat is voorfactureren?

Voorfactureren is het sturen van een factuur nog voordat de dienst of product daadwerkelijk is geleverd. Je loopt hierbij dus niet het risico dat de afnemer de factuur niet gaat betalen. Je levert immers pas de product of dienst als de factuur betaald is. 

Aan voorfactureren kleeft ook een nadeel. Sommige klanten zijn niet bereid om vooraf te betalen, aangezien de kans op fraude aanwezig is. In dit digitale tijdperk kan het namelijk zo zijn dat goederen of diensten helemaal niet geleverd worden. Je kunt dus je klanten afschrikken indien je gaat werken op basis van voorfactureren. 

Een andere manier van factureren is daarom op basis van nafacturatie. De naam zegt het eigenlijk al. Je stuurt pas een factuur nadat de goederen of diensten zijn geleverd. Een grote voordeel hiervan is dat de klant eerder geneigd is om jouw product of dienst af te nemen.