Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!
Wat is een financieringsbegroting?
In een financieringsbegroting wordt aangegeven hoe je de investeringen gaat financieren. Je kunt dit doen met eigen vermogen of vreemd vermogen.
Je kunt op verschillende manieren iets financieren met het eigen vermogen. Allereerst kun je natuurlijk je eigen spaargeld inbrengen. Ook is het mogelijk om een aantal reeds aangeschafte bedrijfsmiddelen in de zaak te zetten. Je kunt denken aan een auto of computer die al in je bezit is.
Een andere mogelijk is om gebruik te maken van vreemd vermogen. Dit betreft geld dat zakelijk financiers aan je lenen. Een voorbeeld hiervan is een bank of leveranciers. Je kunt kiezen voor kortlopende of langlopende financieringen.
Wanneer je gaat starten met je onderneming is het handig om allereerst een investeringsbegroting te maken. Je zult dan snel kunnen zien welke investeringen je moet doen en wat dit gaat kosten. Je krijgt dan een goed beeld of je deze investeringen zelf kunt betalen of dat je hiervoor een financiering moet regelen.
Als je kiest om een gedeelte via een financiering te regelen, is het verstandig om ook wat eigen vermogen in te brengen. Dat is immers goed voor je solvabiliteit van je onderneming. Veel financiers eisen namelijk dat je solvabiliteit ten minste 20% is.
Wat is een dagboek?
Een dagboek vormt een onderdeel van je administratie. In dit dagboek wordt bijgehouden welke wijzigingen het eigen vermogen ondergaat. Je kunt het zien als 'aantekeningen' die alle bedrijfsgebeurtenissen bijhouden.
Er komen verschillen dagboeken voor de in boekhouding. De meeste bekende is wellicht het kasboek. In dit boek worden alle transacties van de kas bijhouden.
Een ander dagboek is het bankboek. In dit boek verwerk je alle uitgaven en ontvangsten volgens het bankafschrift.
Een ander boek is het inkoopboek. In dit boek verwerk je alle inkoopfacturen.
Naast het inkoopkoop staat het verkoopboek. In dit boek verwerk je alle verkoopfacturen.
Een veel gebruikt dagboek is het diverse kostenboek, ook wel memoriaal genoemd. In dit boek worden incidentele boekingen verwerkt die niet in andere dagboeken thuishoren.
Wat is de intrinsieke waarde van een bedrijf?
Intrinsieke waarde van een bedrijf bereken je door de actuele waarde van alle activa bij elkaar op te tellen om die vervolgens te verminderen met de waarde van alle passiva die niet onder het eigen vermogen vallen. Het eigen vermogen kan je vinden op de balans.
Het is voornaam om de activa tegen de actuele marktwaarde te boeken. Het vreemd vermogen dient echter gewaardeerd te worden naar contante waarde.
Voorbeeld intrinsieke waarde
Op een balans staan aan de activa kant (de linkerzijde) de volgende balansposten:
- Pand (€300.000)
- Vorderingen (€200.000)
- Inventaris (€100.000)
Totaal: €600.000
Aan de passiva kant (de rechterzijde) staan de volgende balansposten:
- Leningen (€200.000)
- Crediteuren (€100.000)
- Kapitaal (€300.000)
Totaal: €600.000
De zichtbare intrinsieke waarde bedraagt in bovenstaand voorbeeld €300.000. Wanneer bijvoorbeeld het pand stijg tot €450.000, dan is er sprake van een intrinsieke waarde van €450.000.
Let op: de balans is slechts een momentopname en zegt niet veel over de toekomstige winstcapaciteit. Ook staan niet alle financiële verplichtingen op de balans.
Wat is omloopsnelheid
De omloopsnelheid laat zien hoe efficiënt het bedrijfsvermogen wordt aangewend. Heb je te maken met een hoge omloopsnelheid, dan wordt het vermogen efficiënter aangewend.
Dit heeft vervolgens weer een positieve uitwerking op de rentabiliteit van het vermogen. Er zijn een aantal kengetallen die bij de omloopsnelheid van belang zijn. Deze worden hieronder verder uitgewerkt
Wat is omloopsnelheid debiteuren?
De omloopsnelheid van debiteuren laat zien hoe snel een debiteur betaalt. Hoe sneller dit plaatsvindt des te meer liquide middelen een onderneming in bezit heeft.
Je berekent de omloopsnelheid van debiteuren door het aantal debiteuren te delen door de omzet op de rekening. Hoe hoger de uitkomst des te sneller een debiteur betaalt.
Voorbeeld omloopsnelheid debiteuren
De omzet op rekening bedraagt €20.000. Dit is het bedrag wat je nog moet ontvangen. Dit bedrag is verdeeld onder 20 debiteuren. Het eindresultaat is dan €1.000.
Wat is omloopsnelheid totaal vermogen?
Met de omloopsnelheid van het totaal vermogen wordt inzicht gegeven in de mate waarin het vermogensgebruik efficiënt wordt gebruikt. Hierdoor kun je de rentabiliteit van een onderneming uitrekenen.
Dit doe je als volgt. Je deelt het beschikking gesteld totaal vermogen door de omzet. Hoe hoger het getal des te hoger de omloopsnelheid van het totaal vermogen.
Voorbeeld omloopsnelheid totaal vermogen
De schuld aan investeerders bedraagt €50.000 en de omzet bedraagt €150.000. De omloopsnelheid Totaal Vermogen bedraagt 3.
Wat is omloopsnelheid van crediteuren?
De omloopsnelheid van crediteuren laat zien hoe rap een crediteur wordt betaald. Betaal je een crediteur snel, dan zit je krapper in je liquide middelen.
Je berekent dit door het aantal crediteuren te delen voor de inkopen op rekening. Hoe hoger dit bedrag des te meer liquide een onderneming is.
Voorbeeld omloopsnelheid van crediteuren
De inkopen op rekening bedragen €24.000 en het bedrag aan crediteuren bedragen €15.000. De omloopsnelheid van crediteuren bedraagt 1.6.
Wat is omloopsnelheid voorraden?
De omloopsnelheid van de voorraden geeft aan hoeveel voorraden er nog in het magazijn liggen. Hoe hoger de uitkomst des te sneller de voorraden verkocht worden. Dit komt ten goede aan de liquiditeit van de onderneming.
Je berekent de omloop van debiteuren door de voorraad te delen met de kostprijs van de omzet.
Voorbeeld omloopsnelheid van voorraden
De voorraad bedraagt €50.000 en de kostprijs van de omzet bedraagt €10.000. De omloopsnelheid van voorraden bedraagt 5.
Wat is rekening courant?
Een rekening courant heeft verschillende betekenissen. Aan de ene kant betekent het niets anders dan het rood staan op je betaalrekening. Dit is een doorlopend krediet die je gebruikt voor de dagelijkse betalingen. Je betaalt voor het gebruik van je rekening courant rente.
In de volksmond noemt men dit ook wel creditrekening of betaalrekening. Je verwerkt dit op de linkerzijde van je balans als kort vreemd vermogen. Kort vreemd vermogen zijn schulden die doorgaans binnen een jaar terugbetaald dienen te worden.
Een andere betekenis van rekening-courant is de vordering of schuld die je hebt jegens je onderneming.
Wat is het verschil tussen een lening en rekening courant?
Een rekening courant werkt anders dan een gewone rekening. Je boekt via een rekening courant sneller bedragen sneller over en weer. De bedragen die erop worden geboekt worden doorlopend met elkaar verrekend.
Je betaalt bijvoorbeeld een eigen rekening via de zaak. Je kort dit bedrag vervolgens weer terug naar de zaak. Of je betaalt een rekening via privé en vordert deze vervolgens weer terug van de zaak.
Vaak worden kleine bedragen even voorgeschreven. Daar hoef je geen rente over te berekenen. Kleine bedragen zijn bedragen tot €17.500.
Let op: je mag het hele jaar nooit meer dan €17.500 op de rekening-courant staan. Als dit bedrag hoger wordt, dan moet er over het hele bedrag rente worden betaald.
Voorbeeld rekening-courant
Je hebt op 1 januari een rekening-courant van €12.000. Je wilt in april een boot kopen van €10.000. Hierdoor loopt het rekening-courant op tot €22.000. In november los je echter 5.000 af. Je saldo op 31 december is dus €17.000.
Je startbalans en beginbalans liggen onder de €17.500. Je moet echter wel rente berekenen. Het bedrag is immers tussentijds oplopen tot €22.000.
Wat is een exploitatiebegroting?
Een exploitatiebegroting ook wel resultatenbegroting genoemd geeft een overzicht weer van de verwachte kosten en opbrengsten in 3 jaar. Daarin moet duidelijk worden welke omzet je dient te halen om de kosten te kunnen dekken. Je wilt natuurlijk winst maken.
De exploitatiebegroting is een onderdeel van het financieel plan. Om tot een goede exploitatiebegroting te komen is het van belang om te werken in een aantal stappen.
Allereerst bepaal je de verwachte omzet voor de komende jaren. Om deze omzet te bereiken zal je inkopen moeten doen. Deze inkoopkosten trek je af van de verwachte omzet. Op die manier bepaal je de bruto winst.
Het volgende wat je moet doen is om alle kosten bij elkaar op te tellen. Let daarbij ook op de waardevermindering van je bedrijfsmiddelen. Je schaart dit onder de noemer afschrijvingen. Je trekt vervolgens alle kosten af van je brutowinst. Dit noemt men het bedrijfsresultaat. Het bedrijfsresultaat zal nog vermindert moeten worden met belastingen die je moet betalen.
Graag geven wij je nog een aantal tips bij het opstellen van een exploitatiebegroting. Je dient bedragen exclusief btw te vermelden. Je dient ook rekening mee te houden dat personeelskosten ongeveer 30% hoger ligt dan het brutoloon. Begroot ook realistisch en zeker niet te rooskleurig.
Wat is een investeringsbegroting?
Een investeringsbegroting geeft een overzicht weer van de bedrijfsmiddelen en geld wat nodig is om je bedrijf te kunnen starten. Door de bank genomen kijk je een jaar vooruit. Je krijgt hierdoor overzicht in je financiële situatie. Deze investeringsbegroting behoort tot je financieel plan.
Je kunt eigenlijk een drietal investeringen met elkaar onderscheiden. Allereerst bespreken we de vaste activa. Dit zijn bedrijfsmiddelen die een aanschafwaarde hebben van meer dan €450. Het is van belang dat dit bedrijfsmiddelen zijn die langer dan één jaar meegaan. Je moet op deze bedrijfsmiddelen ook afschrijven. Een voorbeeld hiervan is een laptop of een auto.
Tegenover de vaste activa staan de vlottende activa. Dit zijn bedrijfsmiddelen die korter dan een jaar meegaan. Deze hebben namelijk een tijdelijk karakter. Denk hierbij aan voorraden, debiteuren en geld op je lopende rekening.
Ook krijg je te maken met aanloopkosten. Dit betreffen kosten die je moet maken om je bedrijf überhaupt te kunnen starten. Te denken valt aan notariskosten of afsluitkosten van een zakelijke rekening.