Informatie over boekhouden... Check onze laatste blogs!

Waar staat winst op de balans?

De winst van je bedrijf staat in principe niet als specifieke post op de balans. Als er wel winst op de balans staat, dan betekent dit dat deze winst nog niet is verdeeld. De aandeelhouders moeten dan nog stemmen en besluiten over de bestemming van de winst. Dit kan uitkering van dividend zijn, waarna het wordt toegevoegd aan de reserves. 

Je kan de winst zien als een sluitpost op de balans. Het verschil tussen debet en credit komt uiteindelijk tot uiting in de winst. De winstreserve (dus niet de winst) moet op de creditzijde komen te staan. De creditzijde bestaat uit de schulden en het eigen vermogen. Als je winst hebt gemaakt en er is verder niets veranderd behalve een toename van de liquide middelen door jouw activiteiten, dan wordt de winstreserve aan de post eigen vermogen toegevoegd. Dit komt door het volgende boekhoudprincipe:

Bezittingen - schulden = eigen vermogen

Het eigen vermogen is daardoor dus een sluitpost om alles kloppend te maken, en hier maakt de winstreserve onderdeel van uit.

De winst zelf zal waarschijnlijk op de bank staan en komt hierdoor aan de debetzijde van je balans te staan. De debetzijde bestaat immers uit je bezittingen: de activa. De winst moet ergens in geïnvesteerd zijn of op het banksaldo staan. Zo komt de balans weer in evenwicht.

Wil je meer weten over een balans? Kijk dan bij Wat is een balans.

Is een balans verplicht?

Als zzp'er of ondernemer is het vanaf de start van je onderneming verplicht om een boekhouding bij te houden én verplicht om aan het einde van het jaar een balans en een winst- en verliesrekening op te (laten) stellen. Een balans is dus verplicht.

Op deze balans staat de stand van zaken van je bedrijf. De balans wordt doorgaans opgemaakt per jaar, op 31 december. Meer weten over wat er precies op de balans staat? Kijk dan bij 'Wat is een balans?'.

Op de winst- en verliesrekening staan de omzet (ex. btw) en de kosten (ex. btw) van je bedrijf. Deze bedragen worden overgenomen (door jou of, als je je boekhouding hebt uitbesteed, door je boekhouder of accountant) voor de aangifte Inkomstenbelasting.

Het hebben van een balans is niet voor niets verplicht: naast dat de Belastingdienst dan een overzicht heeft van jouw uitgaven en inkomsten, heb je zelf ook een goed overzicht. Zo weet je altijd welke middelen je nog tot je beschikking hebt, wanneer je je koers bij moet sturen en kan je de voortgang van je bedrijf goed monitoren.

Met een boekhoudprogramma is het gemakkelijk om je boekhouding bij te houden en dan is het opstellen van je balans aan het einde van het jaar niet zo moeilijk meer.

Geld besparende tip: jaarrekening niet verplicht voor zzp'ers

Wat vaak niet verplicht is, maar wat veel zzp'ers toch laten doen omdat ze denken dat het verplicht is: het opstellen van een jaarrekening.  Een jaarrekening is een getailleerd jaaroverzicht van je bedrijf met een uitgebreide balans- en winst- en verliesrekening (met toelichting en kengetallen).

Deze jaarrekening kost vaak honderden euro's om te laten opstellen en is niet verplicht voor ondernemers met een eenmanszaak. Heb je een B.V., dan is een jaarrekening wel verplicht. Wel ligt het aan de grootte van je bedrijf hoe uitgebreid je jaarrekening dient te zijn. Voor meer informatie over jaarrekeningen, kijk je bij Wat is een jaarrekening? en Hoe stel je een jaarrekening op?.

Is een balans inclusief btw?

Een balans is altijd inclusief btw.  Je bent immers verplicht om over je verkopen btw aan de klant door te berekenen en over je inkopen moet je meestal btw betalen. Wanneer je gaat boekhouden in Ficsus.nl hoef je niet zelf een balans te maken. Ficsus.nl verzorgt dit voor jou. Het enige wat je moet doen is je inkomsten en uitgaven in te vullen.  Om je toch beter inzicht te geven in de werking van de balans hieronder een praktijkvoorbeeld. 

Btw op de balans in de praktijk

Je hebt met btw te maken als je inkopen of uitgaven doet. De btw verwerk je in principe op de balans totdat je btw-aangifte doet. In een voorbeeld wil ik je duidelijk maken hoe btw op de balans werkt. Stel je koopt voor €2.000 aan voorraad. Over dit bedrag moet je 21% btw betalen. De voorraad komt echter zonder btw op de balans te staan. De btw wordt apart verwerkt op de balans.  Aan de creditkant verschijnt er ook een post, namelijk: crediteuren voor een bedrag van €2.420. 

Je mag de btw die je betaalt op de voorraad terugvragen doormiddel van voorbelasting. Je hebt in feite een vordering op de Belastingdienst. Om die reden ontstaat er een post 'te vorderen btw' aan de debetzijde van de balans. Deze post betreft vlottende activa. 

Omschrijving Debet Credit
Voorraad 2.000  
Te vorderen BTW 420  
Crediteuren   2.420

Je hebt ook met btw te maken als je producten verkoopt. Je mag deze btw niet beschouwen als inkomsten maar als 'schuld' ten opzichte van de Belastingdienst. Je moet de btw dus afdragen. Stel je verkoopt voor €2.420 producten aan een klant. Deze klant betaalt dit in contant geld. Je ontvangt dus €2.420 in je kas. In dit bedrag zit €21% btw. 

 

 

Wat is willekeurig afschrijven?

Willekeurig afschrijven geeft je de mogelijkheid om de totale afschrijvingskosten in één keer af te schrijven. Deze regeling geldt alleen voor startende ondernemers met een eenmanszaak, vof, maatschap of cv. Het is van belang dat je ook recht hebt op de startersaftrek

Naast het willekeurig afschrijven staat het fiscaal afschrijven. Deze regeling geldt voor ondernemers die geen recht meer hebben op de startersaftrek. Je moet dan investeringen die hoger zijn dan €450 jaarlijst evenredig afschrijven. Je mag dan niet het gehele bedrag in één jaar van de winst aftrekken. 

Voorbeeld fiscaal afschrijven

Om fiscaal te kunnen afschrijven maak je gebruik van drie variabelen, te weten:

  • Aanschafkosten
  • Restwaarde
  • Vermoedelijke gebruiksduur

Stel je ook koopt een laptop van €670. Je kunt helaas geen gebruik meer maken van de startersaftrek. Je bent nu verplicht om fiscaal af te schrijven. De eerste variabele is bekend. Nu ga je op zoek naar de restwaarde van de laptop. Meestal maak je hiervan een schatting. Je kunt ook de leverancier raadplegen of op bijvoorbeeld marktplaats een prijsvergelijking doen. 

De laatste variabele is de gebruiksduur. De Belastingdienst hanteert meestal de technische levensduur van het bedrijfsmiddel. Oftewel de periode waarna de laptop volledig is versleten. Meestal wordt dit op 5 jaar gezet. 

Let op: je mag ook maar maximaal 20% per jaar afschrijven op een bedrijfsmiddel. 

Voorbeeld willekeurig afschrijven

Stel je bent startende ondernemer en je hebt recht op de startersaftrek. in het eerste jaar koop je een laptop van €670. Je hebt nu zelf de keuze wanneer je het bedrag gaat afschrijven. Je kan dit bijvoorbeeld volledig in het eerste jaar doen, of verspreidt over verschillende jaren. 

 

Wat is staffelvorm?

Staffelvorm is een boekhoudkundig begrip die aangeeft dat een balans in een verticale opstelling wordt gebruikt. Door een balans in verticale vorm te gebruiken worden de getallen onder elkaar geplaatst. Op die manier houdt je meer overzicht en wordt de kans op fouten verkleind. 

Je kunt gebruik maken van 2 staffelvorm-methodes. Bij een gewone staffelvorm worden er geen plus- en mintekens gebruikt. Je kunt aan een bewerking zien of er sprake is van een optrek- of aftrekpost. Je kun dan vrijwel direct het eindresultaat zien. 

Een ander methode is een balansvorm in scontrovorm. Je maakt dan gebruik van een horizontale balansopstelling. Hierbij staan de cijfers naast elkaar weergegeven. Aan de linkerkant staan de activa opgenomen en aan de rechterkant de passiva. 

 

Vorderingen op de balans?

Vorderingen op de balans vallen onder de vlottende activa. Deze vlottende activa zijn onderdeel van de creditzijde (actiefzijde) van de balans. 

Kortlopende vorderingen zijn debiteuren: vorderingen waarvan je verwacht dat je deze binnen een jaar ontvangt.  Bijvoorbeeld facturen van klanten die nog betaald moeten worden.

Langlopende vorderingen vallen onder vaste activa (onder het kopje financiele vaste activa) en zijn vorderingen waarvan je verwacht dat het langer dan een jaar gaat duren voor je deze terug krijgt.

 

Voorzieningen op de balans?

Een voorziening moet op de balans geplaatst worden. Dit zijn verplichtingen die al zijn voorzien, maar waarvoor de uitgaven pas in de toekomst zullen plaatsvinden. 

Dit kunnen bijvoorbeeld pensioenen in eigen beheer zijn of groot onderhoud aan gebouwen. Je kan het zien als een soort spaarrekening voor je bedrijf.

Waar je de voorziening op de balans neerzet, wordt bepaald door het doel van de voorziening. Er zijn twee mogelijkheden:

1. De voorziening is een raming van mogelijk verlies, welke al verwerkt is in het resultaat. Dit is bijvoorbeeld een voorziening voor dubieuze debiteuren of voor incourante voorraden. Deze voorzieningen worden op de balans niet apart getoond maar gesaldeerd met de actiefpost waar ze betrekking op hebben (dus hier bijvoorbeeld bij de post Debiteuren of de post Voorraden).

2. De voorziening is een raming van nog te maken kosten, welke al verwerkt is in het resultaat. Deze voorzieningen worden wel apart getoond op de creditzijde (passiefzijde) van de balans. Voorbeelden zijn voorzieningen voor belastingen en voor pensioenen. 

Let op: omdat deze kostenboeking het belastbare winstsaldo drukt, mag een voorziening alleen worden gebruikt voor het doel waarvoor zij oorspronkelijk werd opgezet.

Als dit doel niet (meer) kan worden bereikt dan moet het saldo alsnog ten gunste van het resultaat worden gebracht.